Har inte fått vaxet än men idag har jag iaf provhyvlat med ett fint resultat! =) Kommer vaxet hindra att ny rost kommer på gjutjärnet?
Verkar lite jobbigt att få tag i hyvelstål bara men dom ser rätt okej ut så det får väl bli en senare huvudvärk.Har en Stenbergs kombi ( Rikthyvel, planhyvel, klyvsåg, fräs, långhålsapp) som är äldre än din.
Antar att det är samma rundkutter som min. Det är trångt att mäta diam. på kuttern utan att föra borden åt sidan -- men mellan 110-120 och 610 lång. Stålen är 35x3x610 och är enligt min erfarenhet vanliga standardstål och kan köpas enkelt på Internet. Har tidigare beställt från http://www.tole.se/Shop/Index.php[/url] som har det mesta i stålväg.
Antar att det är samma rundkutter som min. Det är trångt att mäta diam. på kuttern utan att föra borden åt sidan -- men mellan 110-120 och 610 lång. Stålen är 35x3x610 och är enligt min erfarenhet vanliga standardstål och kan köpas enkelt på Internet. Har tidigare beställt från http://www.tole.se/Shop/Index.php[/url] som har det mesta i stålväg.
Har aldrig fått tummen ur och beställt stål från dessa tyskar men de har gett mig vettiga fraktpriser när jag frågat: http://www.hobelmesser-shop.de/
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det kommer knappast att vara omöjligt att få ordning på den där maskinen. Kanske inte ens så komplicerat. Beroende på hur djupt rosten sitter kan man starta med WD40 el. 5-56 och scotch brite. Det kan vara en bra början.
Ta med maskinen till färghandlarn så blandar de till rätt färg. Det brukar väl vara högblank, så den går lätt att få tag i som icke vattenbaserad vilket är roligare.
Tror förresten inte nån har frågat: Vad är det för tillbehör till vertikalfräsen egentligen? Är det några moderna kuttrar? Kolla upp det innan du kör om du inte gjort det. Finns rätt många läskiga saker till såna gamla maskiner. Är spindeln 30mm? Troligen.
Ta med maskinen till färghandlarn så blandar de till rätt färg. Det brukar väl vara högblank, så den går lätt att få tag i som icke vattenbaserad vilket är roligare.
Tror förresten inte nån har frågat: Vad är det för tillbehör till vertikalfräsen egentligen? Är det några moderna kuttrar? Kolla upp det innan du kör om du inte gjort det. Finns rätt många läskiga saker till såna gamla maskiner. Är spindeln 30mm? Troligen.
Ett tag sedan nu och du har kanske redan kommit på det, men inmatningsbordet ska vara helt nere i botten när du planhyvlar på den maskinen.
Hej, finns det någon som vet var man kan få tag på instruktionsbok till en KEV -600 från 59?
Även någon som vet var man kan få tag på tillbehör till fräsen?
Samt någon som moterat matarverk på liknande maskin som vill dela med sig av erfarenheter?
Även någon som vet var man kan få tag på tillbehör till fräsen?
Samt någon som moterat matarverk på liknande maskin som vill dela med sig av erfarenheter?
Har skaffat en hyvel liknande den som i inläggen.
Har inte lyckats lista ut vilka inställningar jag ska ha när jag planhyvlar, ev saknas det det en skala.
Vilket läge ska inställningen ska spaken hyveldjup ha? Någon som har koll?
Har inte lyckats lista ut vilka inställningar jag ska ha när jag planhyvlar, ev saknas det det en skala.
Vilket läge ska inställningen ska spaken hyveldjup ha? Någon som har koll?
Hej! Fick du tag på någon instruktionsbok? Står här med en likadan och har lite detaljfunderingar...E Erik Zimmerman skrev:
Hej, på sidan maskinisten.net har jag laddat upp en enklare instruktion. Andra har också laddat upp filer om Stenbergs maskiner. Man måste vara medlem för att kunna ladda ner. Den jag laddat upp finns på denna adress: https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=3226
Klicka här för att svara