Fins det någon som har erfarenhet av justersågstillsatsen till Preciiosågen CS70?
Jag har inte utrymme för stationära maskiner.
Jag har inte utrymme för stationära maskiner.
Jag hade lilla justerbordet på numera sålda cs70an o har provkört det stora i förra jobbets modellverkstad. Bordet i sig är väl bra om man ser till rull o justeringsmöjligheter o annat, en nackdel att det inte går hela vägen fram till klingan men man kan inte få allt.
Festools geranhåll tyckte jag va riktigt flexigt o dåligt, ska man ha nytta av justerbordet måste man ha ett bättre anhåll. @mattiasp fixade konverteringen på ett sjysst sätt. https://www.byggahus.se/forum/threa...och-dewalt-elu-744.132757/page-2#post-1909654
Om jag minns rätt körde jag mindre o mindre med justerbordet o mer med egenbyggd crosscut sled på den tiden jag hade sågen.
Festools geranhåll tyckte jag va riktigt flexigt o dåligt, ska man ha nytta av justerbordet måste man ha ett bättre anhåll. @mattiasp fixade konverteringen på ett sjysst sätt. https://www.byggahus.se/forum/threa...och-dewalt-elu-744.132757/page-2#post-1909654
Om jag minns rätt körde jag mindre o mindre med justerbordet o mer med egenbyggd crosscut sled på den tiden jag hade sågen.
Tack för det bra svaret Ola C.Ola C skrev:
Jag hade lilla justerbordet på numera sålda cs70an o har provkört det stora i förra jobbets modellverkstad. Bordet i sig är väl bra om man ser till rull o justeringsmöjligheter o annat, en nackdel att det inte går hela vägen fram till klingan men man kan inte få allt.
Festools geranhåll tyckte jag va riktigt flexigt o dåligt, ska man ha nytta av justerbordet måste man ha ett bättre anhåll. @mattiasp fixade konverteringen på ett sjysst sätt. [länk]
Det låter som justerbordet är en acceptabel lösning.
Det flimsiga anhållet i sågen behöver moddas.
Det är samma sak på MFT-bordet, det anslaget gör i originalskick ingen glad.
Bästa svaret
Jo, klingan vill ju trycka arbetsstycket medsols sett uppifrån. Justerbordets styrning är inte bra nog att ta upp de här krafterna utan flex. Därför har jag monterat stödklackar i polyamid. Det är elegantare att använda kullager, men jag hade inga hemma just då. Nästa steg är att fästa själva anhållet i ytterligare en punkt så långt bort från vridpunkten som möjligt. Det har jag tyvärr ingen bild på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack!
Jag har såväl PEEK som 2RS kullager.
Det ser ut att gå att få fason på rörelsen, en prydlig installation.
Blev justerbordet tillräckligt stadigt sen?
Jag har såväl PEEK som 2RS kullager.
Det ser ut att gå att få fason på rörelsen, en prydlig installation.
Blev justerbordet tillräckligt stadigt sen?
Klicka här för att svara