Jag hyvlade en del ek i helgen och tänkte att jag skulle vara snäll mot maskinerna och trycka in lite fett i lagren.
Det var kanske ett misstag, för efter en stund kunde man känna att lagerhållarna blev varma.
Jag hade svårt att uppskatta tiden när jag hade fullt upp med att mata hyveln, men 5-10 efter minuter så började det bli lite för varmt för att man skulle vilja hålla fingrarna där någon längre stund.
Jag har tyvärr ingen bra blid på maskinerna och har dålig koll på vad det är för modeller.
Planhyveln är en Bäuerle, 400mm kutter, rikthyveln är en waco, 600mm kutter.
Det är öppna lager.
Jag försökte att skrapa ur fett på planhyveln så gott jag kunde, men den fortsatte att bli varm.
Ska man ha något speciellt fett till dessa lager, tog bara det som fanns i fettsprutan?
Ska man tro att lagren är slut nu? Eller kan det gå att tvätta rent och använda bättre fett?

//Kristoffer

• Gilla
jams5387
  • Laddar…
Lite för mycket fett, det är bra snurr på den, kanske 3000 varv,och då blir det varmgång när fettet ska pressas runt i nästan sin helhet, kullagerfett finns i flera varianter för olika applikationer, vanligt standard kullagerfett tål inte så höga varvtal.

Det är högre varvtal än så skulle jag tro.
Har försökt googla en stund efter kullagerfett, men blir inte klok. Vart kan man vända sig för att få tag på kullagerfett för höga varvtal? Gärna butik i Göteborgstrakten, men alla tips mottages varmt!
Vågar man tro att lagren höll?

Jag var till momentum och fick med mig en tub fett. De bakom disken tyckte inte det var särskilt högvarvigt utan rekommenderade ett universalfett. Jag försökte tvätta rent från det gamla fettet och fyllde med nytt. Rikthyveln blir inte varm längre, planhyveln känns bättre, men inte helt bra.
Tack för tipsen!
Kullager och axel av en planhyvel rengjord och smord med nytt fett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åldrad planhyvelmaskin i en verkstad med träavfall och diverse verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.