Hej

Jag tror tyvärr att jag redan vet svaret men ibland blir man förvånad...

Finns det olika märken som använder samma sorts batterier så att man kan blanda dom?

Bland annat så har ju olika märken samma ägare. Jag vill t.ex. minnas att Black and Decker, Dewalt och Stanley ägs av samma moderföretag, eller vad det kallas. Så jag kan ju tycka att åtminstone de borde använda sig av samma batteridesign.

Jag vet att märkesunika batterier är ett knep för att låsa fast kunden men samtidigt så kan det ju också ha motsatt effekt, d.v.s. att potentiella kunder är låsta hos konkurrenten.

Nä... Vad har vi EU till egentligen? De kanske skulle kunna kräva en standard precis som de gjort med telefoner? Sa jag skämtsamt men ändå med lite allvar...

• Gilla
Virus102
  • Laddar…
Det vorr förträffligt om branschen ålades ta fram gemensam standard, givetvis med licensfri tillverkning av adapter för befintliga batterier.

T Trunk skrev:
Hej

Jag tror tyvärr att jag redan vet svaret men ibland blir man förvånad...

Finns det olika märken som använder samma sorts batterier så att man kan blanda dom?

Bland annat så har ju olika märken samma ägare. Jag vill t.ex. minnas att Black and Decker, Dewalt och Stanley ägs av samma moderföretag, eller vad det kallas. Så jag kan ju tycka att åtminstone de borde använda sig av samma batteridesign.

Jag vet att märkesunika batterier är ett knep för att låsa fast kunden men samtidigt så kan det ju också ha motsatt effekt, d.v.s. att potentiella kunder är låsta hos konkurrenten.

Nä... Vad har vi EU till egentligen? De kanske skulle kunna kräva en standard precis som de gjort med telefoner? Sa jag skämtsamt men ändå med lite allvar...
Ah, du menar en s.k. Frankendrill? ;)
H Huzzbutt skrev:
Det vorr förträffligt om branschen ålades ta fram gemensam standard, givetvis med licensfri tillverkning av adapter för befintliga batterier.
Finns tredjepartsadapter så att man kan använda Makita/Dewalt/Bosch-batterier ihop med Ryobi.
http://www.badaptor.com/product/convert-makita-18v-battery-to-ryobi-one-18v-cordless-tool/

hsd
Finns ingen standard för mobilbatterier
Det enda eu bestämt är att laddanslutningen ska vara usb
Dock finns det flera usb-modeller...
Gäller tydligen inte i-phone

Många batterimaskiner från Würth är egentligen blåa Bosch, har testat att byta batterier sinsemellan och det fungerade.

I flera nya produkter har man byggt in 'intelligens' där maskinen och batteriet kommunicerar för att optimera prestandan (iallafall är det så det låter på sälj-mumbo-jumbo). Jag gissar att det till stor del är för att knyta batterierna ännu hårdare till maskinerna för att undvika piratkopiering och försvåra framtida krav på standardisering...

Hur kan EU tillåta att mobiler säljs med fasta batteriet?

hsd
EU...har bestämt att alla mobiler ska laddas via USB- kontakt....
gäller tydligen inte äpplemobiler.....

• Gilla
JonnnyA
  • Laddar…
Magnus E K
Och jag som trodde tråden handlade om ifall detta är ok eller leder till härdsmälta:

Två olika AAA-batterier, ett från IKEA, i ett batterifack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Arg
specman och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Och jag som trodde tråden handlade om ifall detta är ok eller leder till härdsmälta:

[bild]
Om du blandar litium och alkaliska så där så börjar det brinna. Pratar av egen erfarenhet.

Magnus E K
U UgglanOO skrev:
Om du blandar litium och alkaliska så där så börjar det brinna. Pratar av egen erfarenhet.
Men litiumbatterier finns väl inte i samma formfaktor som alkaliska? (Frånsett 9-Voltsbatterier, men känns inte så vanligt att man har mer än ett sånt i taget.)

Men litiumbatterier finns väl inte i samma formfaktor som alkaliska? (Frånsett 9-Voltsbatterier, men känns inte så vanligt att man har mer än ett sånt i taget.)
Jodå det finns men det är kostar ca 20-25kr styck.

F
61ymcCYHjIL._SL500_AC_SS350_.jpg
Finns även som AA och AAA :)

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Perfekt på vandring. Lätta och energirika!

• Gilla
fac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.