3 480 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Högtryckstvätt för 5 Ampere
Sida 1 av 2
Jag är i behov av en högtryckstvätt, men är begränsad i vad jag kan använda på grund av den gamla elinstallationen.
Maximalt kan jag köra maskinen på 5A. Finns det några sådana? Vilken är i så fall bäst? Eller funkar vattenslangen lika bra?
Maximalt kan jag köra maskinen på 5A. Finns det några sådana? Vilken är i så fall bäst? Eller funkar vattenslangen lika bra?
Vad sätter gränsen 5A? Det vanliga är att vägguttag är avsäkrade 10A. Steget under är 6A. Jag har aldrig sett några 5A säkringar i hushåll. En snabb titt ger att de minsta högtryckstvättarna drar runt 1400W. Det klarar du med nöd och näppe på en 6A säkring. 5A räcker till 1150W om du vill leta efter små varianter. Annars finns det bensindrivna högtryckstvättar om elen inte räcker.
Enligt formeln P=UI, dvs 230V gånger 5 amp blir 1150 watt så ska du hitta en tvätt som har denna effekt. Emellertid ska du vara beredd på att du ligger på gränsen och att motorn när den startar kanske går över denna effekt en kort sekund. Kan du låna en och testa?
En vattenslang har ett tryck på runt 4 bar (och använder kanske 3000 liter i timmen) medan en högtryckstvätt har 100 bar (300 liter i timmen) och uppåt. 100 räknades som bra tryck för tio år sen, medan man numera rekommenderar minst 140. Min gamla 100-baring gör dock fortfarande det jag behöver.
Jag tror du ska leta efter en batteridriven eller kanske bensindriven. Alternativt helt enkelt skaffa eller hyra ett elverk för 2200 watt.
Du måste googla och läsa specifikationerna.
En vattenslang har ett tryck på runt 4 bar (och använder kanske 3000 liter i timmen) medan en högtryckstvätt har 100 bar (300 liter i timmen) och uppåt. 100 räknades som bra tryck för tio år sen, medan man numera rekommenderar minst 140. Min gamla 100-baring gör dock fortfarande det jag behöver.
Jag tror du ska leta efter en batteridriven eller kanske bensindriven. Alternativt helt enkelt skaffa eller hyra ett elverk för 2200 watt.
Du måste googla och läsa specifikationerna.
Kan vara 6 Ampere.
Jag kollade några stycken, och de ligger på 2kW, så jag spelar i en annan division än ni andra när ni diskuterar h-tvättar.
Bensindrivet verkar rätt krångligt. Men batteri KÅ ske skulle fungera!
Så om jag omformulerar frågan:
Vad är den bästa eldrivna h-tvätten på max 1.5kW. (Räknar jag rätt nu?)
Bensindrivet verkar rätt krångligt. Men batteri KÅ ske skulle fungera!
Så om jag omformulerar frågan:
Vad är den bästa eldrivna h-tvätten på max 1.5kW. (Räknar jag rätt nu?)
6 amp på 230 volt = 1380. För högt med 1,5 kWB Byggfuskarn skrev:
kolla själv med effekt = volt gånger amp, eller amp = effekt delat med volt
Jo, jag kan räkna. Men är den där K2-n något att Ha?
Ska du ha nåt som är nåt att ha får det nog bli en bensindriven?
Det skulle kunna öka precisionen på svaren om vi fick veta till vad du ska ha den. Och hur ofta.B Byggfuskarn skrev:
Dessutom är 6A rätt ovanligt, så vi är lite nyfikna på var du ska använda eller koppla den?
Kolla här: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s433069094&catId=1070
Finns Lavor och Champion i din prisklass. Om de är nåt att ha vet jag dock inte. Bensindrift blir ju givetvis dyrare än motsvarande eldriven.
Kolla på begagnat. Dock kan utbudet på beg-marknaden vara rätt skralt.
Finns Lavor och Champion i din prisklass. Om de är nåt att ha vet jag dock inte. Bensindrift blir ju givetvis dyrare än motsvarande eldriven.
Kolla på begagnat. Dock kan utbudet på beg-marknaden vara rätt skralt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför inte lägga lite pengar på en bättre, nyare elinstallation?
Protte
Protte
Jo, det finns ju mer än bara högtryckstvättar som är i behov av el. Så jag ska mig göra slag i saken och höra mig för om elen.