Jag kan köpa en ELU PS174 såg till ett mycket lågt pris. Säljaren är en kollega som fått den i arv och som själv är helt ointresserad av snickeri. Problemet är att den är seg att komma upp i varv och kraftlös när man sågar med den.

Kan det vara så enkelt som dåliga kol och det är värt att chansa och köpa den?

Kol kostar ju inte många tior så kan du inte köpa kol och testa först?

Mvh,
Anders

Nja, det är befintligt skick som gäller. Misstänker att priset ökar om jag fixar den innan jag köpt den.

Jag undrade om symptomen kan vara dåliga kol eller om det lika gärna kan vara något allvarligare.

Den är väl direktdriven gissar jag så en slö motor betyder ju att det är dålig kontakt. Det kan ju vara släpringen som är dålig och i värsta fall en (eller fler) lindningar som brunnit/gått av...
Det är ju dock väldigt ovanligt att en lindning skulle ryka och om den gjort det borde du kunna se en "knyckig" gång. Går den jämnt men inte orkar dra är det mest troligt kolen som är slut...

Mvh,
Anders

Är ganska lätt att mäta upp men kanske inte riktigt uppskattas av säljaren.
Om lindningarna på motorn är okej alltså

Tog en chansning och köpte maskinen i går. Plockade sönder den i kväll och kolen ser väldigt slitna ut.

Rapporterar här igen resultatet när jag skaffat nya kol.

Success! Hittade nya kol för drygt 150 kr inklusive frakt från tyska Ebay. När kolen kom hem så var de 20 mm långa. De som satt i maskinen var 4 mm långa......

Lite pilligt att byta var det, men när allt var på plats fungerar den som den ska. Klingan visade sig också vara helt okej skick.

Ring Småmaskinsservice utanför Gbg nästa gång du behöver delar till den.
Remmen kan med behöva bytas nån gång annars så funkar de sågarna år efter år.

/Kent

P
Jag köpte nyligen en Elu PS 174 som renoverats på något vis av tidigare ägare. Den kapade fint i ungefär fem minuter och när jag kom tillbaka och skulle fortsätta var den stendöd. Plockade isär den, letade efter en säkring (hittade ingen trots att det ska finnas en enligt manualen - är det rimligt?) och testade strömbrytaren men allt verkade OK.

Hursomhelst. Till sist kollade jag på kolen och dom var väldigt korta och ett av dem dessutom väldigt snedslitet. Testade att vända på det 180 grader i sin hållare och då startade maskinen. Har beställt nya på eBay.

• Gilla
MasterP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.