18 284 läst ·
36 svar
18k läst
36 svar
vilka verktyg behövs för att göra fönster och dörrar
Gammal tråd som jag lånar lite. Är detkatos skrev:
Toolbox har en fönstersats för vertikalfräs, du kan läsa ritningarna på deras hemsida. Jag har gjort ett tiotal kopplade fönster med hjälp av den. En erfarenhet jag tänkte dela med mig, är att det tar en jäkla tid även med fina maskiner. Speciellt när man gör det för första gången.
Jag jämförde med kulturfönster som skulle kosta runt 11000 kr styck och jag har alla maskiner sedan innan.
Du måste ha en rikt och planhyvel och en vertikalfräs med tappbord som heimlaga säger. Du ska ändå göra 30 fönster. Det är ändå tre-fyra hundra trästycken som ska bearbetas i maskiner upp till 10 ggr. Det tar TID. Och du måste kunna få tag i bra kvistfri furu.
[bild]
Toolbox Fönsterfrässet WP50000 du använt dig av? Mvh
Skulle du kunna beskriva lite mer hur du gör med Herning istället för motoprofil?findus42 skrev:
Snickeri är en mental process mer än en fysisk. Det är svårt att uttrycka det på ett vettigt sätt, men jag skall göra ett försök.
När det är som bäst har jag en tydlig inre bild av alla ingående moment och allt som ingår. Jag kan gå in och jobba från vilket håll som helst och välja vilken metod eller vilket verktyg som helst. Visst är det kul med avancerad teknik, men egentligen är det bara mentala blockeringar som hindrar en från att helt enkelt göra det som behövs där man står med grejerna som ligger inom räckhåll.
Angående vad man behöver för att göra fönster...
Ett minimum är maskiner så att det går att formatera virket. Kap och klyvsåg och planhyvel. Om klyvsågen är bra nog går det klara sig utan planhyvel. Det är inte så märkvärdigt att släta av en perfekt sågad yta med putshyvel och sandpapper.
Sedan vill man falsa och profilera ämnen. En vertikalfräs är bra, men egentligen går det lika bra att göra falser i den fina klyvsågen. Tar man hänsyn till att det tar tid att lasta över allt material och posta fräsen så förlorar man förmodligen inget på att göra det när man ändå står vid klyvsågen.
En liten profil vill man ju ha. Vertikalfräs är bra, men i brist på sådan duger det med en handöverfräs monterad i ett bord.
Matningshastigheten blir lägre förstås. Vi räknar lite. 30 fönster. 2 luft kopplade. Det blir ca 10-15 meter profil per fönster. Gånger trettio är max 450m profil.
I vertikalfräs med matarverk ställt på 12m/min tar körningen ungefär en timme. Med handfräsen tar det kanske 2 timmar. Det är alltså inte på grund av den lilla profilen som en vertikalfräs måste finnas. En timme drunknar i arbetsmängden ändå.
Tappar och slitsar är bra att göra i vertikalfräs med tappsläde. Men å andra sidan så vad är en såg annat än en fräs med horisontell spindel. Om den fina klyvsågen är utrustad med en släde som har någon slags linjal i vinkel med klingan. Då går det med hjälp av några jiggar väldigt bra att slitsa och tappa i sågen.
En klyvsåg utrustad på det sättet brukar kallas justersåg.
Så... De maskiner jag skulle behöva för att kunna tillverka trettio kopplade tvåluftsfönster på rimlig tid är en hyfsad justersåg och en handöverfräs.
Resten måste sitta i huvudet.
Mvh Findus
PS. Jag använder inte motprofiler om jag slipper. Föredrar att gera ur en bit innan jag kör tapp och slits. Inbillar mig att det blir tätare fogar. DS
[bild]
Låt oss säga att jag gör en karm. Hyvlar först ämnen i rätt dimension. Kanske laminerade. Jag kapar till exakt längd. Överstycket då till karmyttermåttet. Sedan gör jag en indragen gering på båda bitarna.
Kladdig skiss men har inget att rita med utom feta snickarfingrar på pekskärm.
Geringen måste vara högre än den fals som skall fräsas/sågas. Kommen så långt kan varje moment sedan göras i vilken ordning som helst.
Tappa efter mina strckade linjer t ex.
Fräsa valfri profil som ryms i geringen.
Falsa.
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kladdig skiss men har inget att rita med utom feta snickarfingrar på pekskärm.
Geringen måste vara högre än den fals som skall fräsas/sågas. Kommen så långt kan varje moment sedan göras i vilken ordning som helst.
Tappa efter mina strckade linjer t ex.
Fräsa valfri profil som ryms i geringen.
Falsa.
Mvh Findus
Ännu en morgon i dörrverkstaden. Exempel på momenten i föregående inlägg.
Börjat för någon timme sedan.
Utgångsläge hyvlade ämnen.
1. Kapa alla bitar t färdigmått
2. Såga gering och ta bort överskott topp karmsidor.
3. Gera karmöverstycke.
4. Falsa.
5. Fräsa profil.
Klart för gångjärn och slutbleck.
Mvh Findus
Börjat för någon timme sedan.
Utgångsläge hyvlade ämnen.
1. Kapa alla bitar t färdigmått
2. Såga gering och ta bort överskott topp karmsidor.
3. Gera karmöverstycke.
4. Falsa.
5. Fräsa profil.
Klart för gångjärn och slutbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilka verktyg behövs för att montera en tvättställsblandare
Badrum -
Platsbygga med färdiga stommar - vilka verktyg behövs?
Möbelsnickeri -
Vilka verktyg behövs till att bygga cystomdatorer?
Verktyg & Maskiner -
Vilka verktyg behövs för att tillverka lister
Verktyg & Maskiner -
Vilka verktyg behövs???
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus