Hej!

Jag köpte en vattenavskiljare på Jula för ett par år sedan. Den har stått på en hylla tills jag för en tid sedan monterade klart mitt lufttrycksystem.

Det är denna:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...handling/vatten-smutsavskiljare-080209/#tab04

Det jag märker är att när jag slår på kompressorn så blåser det luft ur utblåset på vattenavskiljaren. Jag får då dra ut avtappningsventilen och då blir det tätt. Allt fungerar bra efter det (har dock bara testat blåsa en stund).
Jag stänger av kompressorn och kommer tillbaka morgonen efter och ska använda tryckluften, men trycket är slut. Det visar sig att avtappningsventilen på vattenavskiljaren öppnats på nytt och släppt ut trycket. Innan jag hade vattenavskiljaren monterad höll trycket åtminstone några dagar, och det var inte heltomt ens efter en vecka (om än inte 10 bars tryck längre).

Är det så här en vattenavskiljare ska fungera?

Har tyvärr inte kvar kvittot så kan nog inte lämna tillbaka den på garanti ifall den nu är trasig..

P
Både ja och nej. Om kompressorn är tom så blåser det lite en stund ur avtappningen, innan trycket byggts upp. Att det tömmer ur kan ju bero på att vattenavskiljarens ventil inte är 100% tät, men jag tror mer på att det bara läcker vid ngn slangklämma. Det bästa är att sätta en riktig avstängningskran direkt på kompressorn så slipper du problemet med att den töms, för läcker det gör det alltid någonstans om än lite.

Ok. Ska ta en närmare titt på det. Jag kan nog egentligen vara utan vattenavskiljaren. Tänkte bara att det kunde vara bra att ha..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.