Köpte en ny beg bil utan att tänka på husvagnen och så klart så får inte frun dra med sitt B kort, men jag får med B96
Tänkte trimma in henne i vår på backning och se till så hon tar B96 (Nej inte BE för då är det teori och det vet jag att hon inte kommer läsa)
Tänkte köra snikvarianten riktigt, så egen bil och släp men är det någon som VET om det är ok med bil och husvagn?
När jag tog så hyrde vi släp på körskolan för en 500 nu är det nog närmare en 1000, men där var det ju last som var säkrad osv
Tänkte trimma in henne i vår på backning och se till så hon tar B96 (Nej inte BE för då är det teori och det vet jag att hon inte kommer läsa)
Tänkte köra snikvarianten riktigt, så egen bil och släp men är det någon som VET om det är ok med bil och husvagn?
När jag tog så hyrde vi släp på körskolan för en 500 nu är det nog närmare en 1000, men där var det ju last som var säkrad osv
Visst går det bra med en husvagn, men du kan ju behöva lasta den lite:
Tekniska krav på bil och släp
Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3500 kg men inte 4250 kg.
Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim och ska ha:
Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3500 kg men inte 4250 kg.
- en tjänstevikt av minst 1000 kg
- en totalvikt av högst 3500 kg
- huvudstöd (nackskydd) på framsätena
- godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena
- dubbelkommando för färdbromsen
- extra invändig backspegel för passageraren i framsätet.
- ha en totalvikt över 750 kg,
- vara lastat till minsta halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär,
- ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används,
- vara utrustad med färdbroms
Den hade jag lästMathiasS skrev:
Visst går det bra med en husvagn, men du kan ju behöva lasta den lite:
Om du inte har körkort med behörighet B ska bilen dessutom vara utrustad med:
- en tjänstevikt av minst 1000 kg
- en totalvikt av högst 3500 kg
- huvudstöd (nackskydd) på framsätena
- godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena
Släpfordonet ska:
- dubbelkommando för färdbromsen
- extra invändig backspegel för passageraren i framsätet.
- ha en totalvikt över 750 kg,
- vara lastat till minsta halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär,
- ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används,
- vara utrustad med färdbroms
Totalt är bil och husvagn 3640kg så där är det check
Lastvikt är 230kg så 120kg last då som även ska förankras...
Antar att husgeråden och kläder osv inte riktigt räknas som styckegods inte är det direkt förankringsbart...
Jag känner en person som kört upp med husvagn och dom hade vara ordinarie last i, inget extra, han fick redogöra för hur han kontrollerat att han fått rätt kultryck. Men ta inte detta för sanning överallt nu! Vi kanske har ovanligt snälla inspektörer. Jag körde upp med hyrt släp och fick ett riktigt husförhör på lastsäkring och vilka krafter man ska räkna med så plugga på ordentligt ändå. Varning för bromsprov - en av mina polare som tyvärr lånade mitt släp fick åka hem igen pga för dåligt bromsverkan (släpet var besiktat) har fortfarande lite dåligt samvete trots att jag lånade ut det i god tro
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Husvagn går nog bort på denna punkten.
"Ska ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet"
Insidan husvagnen är inte lastutrymme....
"Ska ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet"
Insidan husvagnen är inte lastutrymme....