B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 838 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 838 inlägg
Jag körde upp för B96 2017 och körde då med vår husvagn. Lastvikten på den är 120kg, konstaterade att sommar- och vinterförtälten tillsammans vägde 60kg så de stoppades ner under soffa och säng. På uppkörning en fick jag förklara vad jag lastat och hur mycket, gick galant.
Riktigt fåniga regler med lastningen. Jag lånade släp och bil av körskolan när jag tog mitt B96, orkade inte med allt krångel.
B96 kortet är till för husvagns och hästtransport förare. Det borde räcka att köra upp med en husvagn eller hästtransport eller annat täkt släp som man inte får köra med vanligt B kort utan kräver B96.
Uppkörningen är ju nästan ett skämt förutom säkerhetskontrollen, körde i 5 minuter sammanlagt och backade på en stor grusplan.
Jag tycker att dom krånglar till lastningen på uppkörningen på ett sätt som ändå aldrig får nån användning sen när man har kortet.
B96 kortet är till för husvagns och hästtransport förare. Det borde räcka att köra upp med en husvagn eller hästtransport eller annat täkt släp som man inte får köra med vanligt B kort utan kräver B96.
Uppkörningen är ju nästan ett skämt förutom säkerhetskontrollen, körde i 5 minuter sammanlagt och backade på en stor grusplan.
Jag tycker att dom krånglar till lastningen på uppkörningen på ett sätt som ändå aldrig får nån användning sen när man har kortet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det är ok.nino skrev:
Dubbat till släp är ett vettigt val om man har bil med dubbfritt och tänker sig att släpet ska kunna dras av andra bilar som eventuellt har dubbade däck.
Dubbade på bilen och odubbat på släpet är däremot inte tillåtet.
Överväg om inte BE är en bättre strategi trots att teorin måste läsas. Jag tog BE i somras och så ansträngande var det inte att göra teoriprovet. Många av övningsfrågorna man kan hitta på nätet var väldigt lika de frågor som kom på provet. Flera på jobbet som har utökad B har ändå tagit BE efter något år. Då är man mycket friare i val av bil sedan.
Hej,
Jag körde upp i Juli 2019 för BE med egen husvagn.
Drog dit den med en lättare bil, och krokade på polarens ford transit för att komma upp i totalvikt. Husvagnen hade ingen särskild last och det kom inte på tal. Förtältet lämnade jag hemma.
Jag fick en del kluriga frågor vid säkerhetskontrollen så var noga med att kunna grundläggande regler för minsta tillåtna däckmönsterdjup olika säsonger, dubbat/odubbat-kombination, lastning och test av påskjutsbroms åtminstone.
Jag körde upp i Juli 2019 för BE med egen husvagn.
Drog dit den med en lättare bil, och krokade på polarens ford transit för att komma upp i totalvikt. Husvagnen hade ingen särskild last och det kom inte på tal. Förtältet lämnade jag hemma.
Jag fick en del kluriga frågor vid säkerhetskontrollen så var noga med att kunna grundläggande regler för minsta tillåtna däckmönsterdjup olika säsonger, dubbat/odubbat-kombination, lastning och test av påskjutsbroms åtminstone.
Jag har B96 så det är frun och hon är inte ok med B96 än så BE är uteslutetH hans.p skrev:Överväg om inte BE är en bättre strategi trots att teorin måste läsas. Jag tog BE i somras och så ansträngande var det inte att göra teoriprovet. Många av övningsfrågorna man kan hitta på nätet var väldigt lika de frågor som kom på provet. Flera på jobbet som har utökad B har ändå tagit BE efter något år. Då är man mycket friare i val av bil sedan.
Oftast är man ju överlastad med husvagn ändå
Lastsäkring är viktigt, men jag tycker reglerna inte speglar verkligheten. Min husvagn väger 1500 kg i totalvikt och får lasta 100 kg. Det gör absolut ingen som helst skillnad om jag tömmer den helt på alla prylar och spänner fast 50 kg styckegods i den eller bara kör den som den är.A antett skrev:
Gissar att dom allra flesta som tar B96 ska dra en husvagn eller hästtransport. Man spänner ju inte fast hästen med spännband heller.
Vill man lära sig hur man inte ska lastsäkra är det bara att åka förbi Byggmax
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det spelar väl ingen som helst roll vad de flesta ska göra.
Får man lov att köra en tyngre släpkärra så är det väl rimligt att kontrollera att kunskapen hos föraren är tillräcklig?
Annars får det komma en speciell B96 som bara gäller för husvagn och hästtransport, som att köra upp med automatväxlad bil.
Reglerna är inte dåligt avspeglade bara för de inte passar just din verklighet.
I sak håller jag med, de 50 kg spelar ingen roll, men samtidigt ser jag inte svårigheten att lasta in 50 kg packning i en husvagn. Det är ju bara att packa som när man ska på semester och sedan plocka ut hälften.
Får man lov att köra en tyngre släpkärra så är det väl rimligt att kontrollera att kunskapen hos föraren är tillräcklig?
Annars får det komma en speciell B96 som bara gäller för husvagn och hästtransport, som att köra upp med automatväxlad bil.
I sak håller jag med, de 50 kg spelar ingen roll, men samtidigt ser jag inte svårigheten att lasta in 50 kg packning i en husvagn. Det är ju bara att packa som när man ska på semester och sedan plocka ut hälften.
Nä jag förstår att dom inte har skrivit reglerna för enbart sånna som mig, önskar bara att det var lite generösare regler på vad man ta med sig på uppkörningen.K kristofo skrev:Det spelar väl ingen som helst roll vad de flesta ska göra.
Men nu låter jag tråden vara med all off topic jag har bidragit med!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden