Jag har en kompressor som startar snällt och bygger upp tryck i tanken. Men när trycket sjunker efter hand som man använder luften så ska den ju starta igen och bygga upp nytt tryck. Nio av tio gånger så orkar den inte det. Man hör hur motorn går runt ett par varv och sen löser motorskyddet ut.
Enda lösningen då är att tömma tanken fullständigt. Då orkar den igång igen och bygger upp trycket. Vad kan vara fel?
Kompressorn är liten sak som går på enfas och har en liten tank på typ 12 l. Den är bara något år gammal. I värsta fall får jag väl försöka reklamera den.
Enda lösningen då är att tömma tanken fullständigt. Då orkar den igång igen och bygger upp trycket. Vad kan vara fel?
Kompressorn är liten sak som går på enfas och har en liten tank på typ 12 l. Den är bara något år gammal. I värsta fall får jag väl försöka reklamera den.
Hej! Din kompressor har en avluftningsventil som gör att när fullt tryck uppnåtts töms motorns cylindrar på tryck så att motorn ska orka starta nästa gång. Det är förmodligen här det fallerar. Denna ventil brukar styras via en slang som går till tryckvakten. Mvh, Magnus
Jag hade liknande problem med min kompressor. Där var det kabeln fram som var för klen. Om jag hade ljuset på i garaget, samtidigt med att kompressorn ville starta, så orkade den inte, men om man snabbt släckte ljuset, tuffade den igång. Numera är matningen fram till garaget uppgraderat o problemet är borta.
Tror det tunna kopparröret under tryckvakten går till avlastningsventilen som då skulle vara den som sitter till höger om övertrycksventilen (den med en ögla att dra i). Allt annat än säker dock. Om du hör ett pysande ljud när den stannar är nog den här biten okej. Shomakies idé om kondensator kanske är värd att undersöka!
Mvh, Magnus
Mvh, Magnus
Lösningen på mitt problem var väldigt enkelt. Efter tips från serviceavdelningen på inköpsstället så köpte jag 2,5 mm2 förlängningskabel och drog den direkt från ett uttag vid elcentralen. Nu tuffar kompressorn på som den ska.
Tusen tack för det tipset. Var på väg att åka och reklamera.K Keld skrev:Jag hade liknande problem med min kompressor. Där var det kabeln fram som var för klen. Om jag hade ljuset på i garaget, samtidigt med att kompressorn ville starta, så orkade den inte, men om man snabbt släckte ljuset, tuffade den igång. Numera är matningen fram till garaget uppgraderat o problemet är borta.
Klicka här för att svara