Byggahus.se

21 graders maskinspik, vilka rockar och vilka suger?

1. G
    Medlem · Västerbottens län · 678 inlägg

Gilbert

Medlem
    Jag la nog det här inlägget i fel forumdel tidigare, så vi försöker här istället:

Jag har tidigare spikat Clas Ohlsons kinaspik, med halvan närmast spetsen skruvad, den har jag varit helnöjd med, förutom när den skulle dras ut då den suttit som i berget. Tyvärr tog mitt lager slut så jag testade Classes nya spik, av fabrikatet Pintos, den är säkert bra, men är rak så jag antar att den inte sitter lika bra. Sen har den ett fel som gör att jag helt utesluter den ur framtida inköpsplaner, det följer med hemskt mycket plast in under spikskallen, nästan så det ser ut som att jag belamrat väggen med små vita majblommor. Med kinaspiken var det nästintill obefintligt med medföljande plast. Har nån testat H&H som säljs på Lakkapää, eller finns det några andra tips på lättillgänglig bra maskinspik som man inte behöver 85% rabatt för att ha råd att köpa?

• Laddar…
  2. Gruvberget
    Medlem · Dalarna · 687 inlägg

Gruvberget

Medlem
    Jag har köpt Biltemas 21graders spik, både 65 och 75 mm. Provspikat men fick in plast under huvudena på hälften av spiken. Personligen tror jag det var för lågt tryck/ smal slang som låg bakom det, men jag kan ha fel?
    Hur som helst, Biltemas spik är billigare än allt annat jag kollat på. Jag ger inte upp ännu, jag tror plastskräpet inte kan vara ett vanligt fel på Biltemas, de verkar ju sälja mängder?

3. P
    Medlem · bd · 187 inlägg

pekk@13

Medlem
    Jag har spikat med biltemas 95 mm det är väll ok men jag håller med att plasten följer med under huvudet (biltemas pistol)

• Laddar…
  4. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem
    byggt ett helt hus med byggmax 4" maskinspik.
    helt ok

• Laddar…
  5. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Har upptäckt att Biltemas och Byggmax maskinspik just nu är samma fabrikat

• Laddar…
  6. G
    Lösvirkesbyggare · Domsjö · 3 271 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Jag har testat 4 spikmärken i min picka och de jag är mest nöjd med så här långt är faktiskt biltema.
    På 10000st spik från biltema har endast någon enstaka gått snett och inte en enda gång har pistolen hakat upp sig.
    Dock är det som ni andra skriver lite problem med plastrester som fastnar under en del spikskallar.

7. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Har du en Biltema pistol? Jag har en Jula Meec och den skjuter dubbelspik varenda j...vla gång... Vad är fel? Jag har provat allt, ändra tryck, spikdjup, med och utan nosskydd, olika spiklängder, smörjning osv osv

• Laddar…
  8. ferd123
    Medlem · skogen · 99 inlägg

ferd123

Medlem
    Essve funkar klockrent

9. G
    Lösvirkesbyggare · Domsjö · 3 271 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Jag har en Milwaukee 7100-20, jag har aldrig vart med om några dubbelslag oavsett spikkvalitet.

10. F
    Medlem · Västra Götaland · 2 203 inlägg

frohike

Medlem

Har du provat Tricket med att hålla in avtryckaren och nästan slå pistolen mot underlaget. De vet jag att jag fick göra när jag körde med Julas variant. Det som verkar vara problemet är att rekylen som blir gör att man lyfter pistolen från underlaget och i praktiken spikar 2 ggr. Kör man med tekniken studs mot underlag gör rekylen att du per auto kommer bort från underlaget

DeWalten som jag också har tillgång till har inga problem av denna typ. Den lev även med 2 olika avtryckare, en för singelskott och en för serie likt tekniken jag beskrev

11. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Jag har också provat det tricket, då fungerar det men man måste vara snabb och förlorar precisionen. Det är inte alla gånger det fungerar att hålla inne avtryckaren och slå mot underlaget, jag vill spika i ändträ på råspont till yttertak och då vill jag träffa rätt inom +/-0,5 cm.
    Hur som helst, Jula får tillbaka sin Meec, jag har nu köpt en Biltema 50-90 mm spikpistol och den fungerar klockrent. Har sedan tidigare också en Biltema dyckertpistol Ga18 och den har aldrig felat efter snart 5000 spik

12. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 474 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Har kört en hel del Essve och tycker de funkat bra, lite plastfnas som lätt borstas bort med handen dock.

13. Lagavulin
    Medlem · Jönköping · 660 inlägg

Lagavulin

Medlem
    Skit in skit ut, så brukar det vara.

En andra fråga gällande spik vfz. Ger alla spikar galvrinningar om man väntar ett tag att måla? Sätt detta på några byggen där jag vet att det inte spikas med kinaspik eller liknande. Tror Gunnebo alt Essve. Det viktigaste förutom att spiken sitter kvar och går att skjuta utan bekymmer borde vara motståndskraften mot rost. vad har ni för erfarenheter?

Lagavulin

14. H
    Medlem · Stockholm · 361 inlägg

HenrikHuslöse

Medlem
    Hitachi säljer plastbandad spik på bland annat Swedol under märket MFT. Den fungerar i alla fall i min Max spikpistol. I brist på vanlig spik har jag också brutit loss spikarna från plasten och handspikat med bra resultat. Ska kanske tilläggas att en chimpans är bättre på att hantera en hammare än jag.

15. T
    Medlem · skåne · 140 inlägg

turmenator

Medlem
    Jag köpte en Meec på JULA idag och provade art.nr 071016 och den sköt lika ofta dubbelspik eller trippel som enkla. Jag provade att ändra tryck och djup och provad att hålla inne avtryckaren och slå pistolen mot underlaget, det fungerade bättre men långt ifrån tillräckligt bra.
    Det blir att lämna tillbaka och köpa en biltema för den verkar vara bättre.
    Några andra förslag på en bra 50-90 picka för rimliga pengar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.