Hej, önskar hjälp med att identifiera vad för maskin det är på bilden. Den är byggd av Jonsereds maskiner 1935 (enligt serienumret). Tänkte att det är en planhyvel kombinerad med bordssåg (finns en rejäl klinga i bortre delen av maskinen från bildens perspektiv. Tacksam för all info.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är en rikthyvel med en planhyeltillsats, bygeln ser ut att gå fälla upp.
Någon klinga syns inte i bild men finns den så finns den.
Protte
Någon klinga syns inte i bild men finns den så finns den.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har en mycket modernare rikthyvel med tillsats, därför såg jag det jag såg.
Nej, grejor från Hedenhös har jag ingen koll på.
Protte
Nej, grejor från Hedenhös har jag ingen koll på.
Protte
Bästa svaret
Det är en helt vanlig Jonsered kombimaskin. Rikthyvel och planhyvel och bordscirkelsåg och vertikalfräs och långhålsborrmaskin.
En litet ålderdomligare motsvarighet till min Stenberg KEV 600 som jag är mycket nöjd med. Nu minns jag inte modellbeteckningen på Jonsereden tyvärr. Oftast brukar det finnas en vertikalfräs under den runda täckplattan i utmatningsbordet och så tror jag det fanns ett justerbord att hänga på skenan frampå inmatningsbordet.Bakpå fanns en långhålsborrmaskin som verkar vara bortskruvad på din.
Om du bygger liter nya skydd så tror jag du har en fullt gångbar maskin.
En litet ålderdomligare motsvarighet till min Stenberg KEV 600 som jag är mycket nöjd med. Nu minns jag inte modellbeteckningen på Jonsereden tyvärr. Oftast brukar det finnas en vertikalfräs under den runda täckplattan i utmatningsbordet och så tror jag det fanns ett justerbord att hänga på skenan frampå inmatningsbordet.Bakpå fanns en långhålsborrmaskin som verkar vara bortskruvad på din.
tack, jag får kika mer när jag får tillträde. Verkstan med inventarier ingick i ett husköp. Får se om jag väljer att grotta ner mig i detta, jag är i princip helt okunnig men kanske kan bli en ny hobby nu när man ärvt lite grejer.H heimlaga skrev:Det är en helt vanlig Jonsered kombimaskin. Rikthyvel och planhyvel och bordscirkelsåg och vertikalfräs och långhålsborrmaskin.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
@remdrivet brukar kunna sitta på en hel del kunskap om de där gamla Jonseredarna också.
Hej, jag fick ditt email angående denna för några dagar sen, ska svara så fort jag hittat något intressantD DanNau skrev:
Vissa människor kan snickra på kombimaskin medan andra inte kan. Det handlar mycket om hur systematisk man är i sitt arbetssätt. Därför får du vara beredd på att folk bedömer bruksvärdet väldigt olika på din maskin.
Klicka här för att svara