Hej!

Jag har en tvåplansvilla med FTX-aggregat på vinden som installerades i samband med totalrenovering av timmerhus från ca 1900 för ca 2 år sedan. Jag har ångbroms istället för ångspärr i väggar och tak då huset är isolerat med träfiber/cellulosa.

Då huset har flera sovrum på övervåningen och badrum/tvättstuga på nedervåningen har systemet projekterats med ganska stor obalans mellan våningarna.

Övervåningen har 32 l tilluft (4 sovrum) men endast 16 l frånluft (wc/dushc), dvs överskott på 16 l (övertryck).

Nedervåningen har 28 l tilluft (2 rum) och 47 l frånluft (badrum, tvättstuga och kök), dvs underskott med 19 l (undertryck).

Är det ok att ha så stor obalans mellan våningarna?

Jag har fått problem med isbildning på taket och funderar om det kan ha ett samband med det övertryck som finns på övervåningen? Jag funderar om det finns risk att överskottet av luft på övervåningen söker sig genom tak/väggar istället för till frånluften på nedervåningen?
 
T
Hej! Vet att jag funderade på samma i vårt gamla hus där vi hade samma obalans mellan planen, dim. av ventfirma. Måste vara vanligt förekommande eftersom man oftast bara har ett våtrum (och kanske en klädkammare) på ovanplan men både kök, våtrum och tvättstuga i markplan.

Luften borde röra sig nedåt vid mer frånluft där nere eftersom trappan är öppen och planen kanske ska ses som en helhet istället?

Har problemet med isbildning på råsponten löst sig?
 
T Tubie skrev:
Hej! Vet att jag funderade på samma i vårt gamla hus där vi hade samma obalans mellan planen, dim. av ventfirma. Måste vara vanligt förekommande eftersom man oftast bara har ett våtrum (och kanske en klädkammare) på ovanplan men både kök, våtrum och tvättstuga i markplan.

Luften borde röra sig nedåt vid mer frånluft där nere eftersom trappan är öppen och planen kanske ska ses som en helhet istället?

Har problemet med isbildning på råsponten löst sig?
Vill bara se om ni upplever problem med detta? Vi funderar på att sätta in FTX men skulle ha 5 tilluftsdon på övervåningen, 2 frånluft. På undervåningen skulle vi istället ha 3 frånluft och 1 tilluft. Tilluften är i sovrummet där. Frånluft i badrum, pannrum, toa. Vi har tre förråd där med ventilation ut genom väggen som vi tänkte behålla för stt vi inte kan dra nya rör i de rummen.
Osäker på om balansen blir bra med mer frånluft i källare och mer tilluft på markplan.
 
T
V Viktorbyggahus skrev:
Vill bara se om ni upplever problem med detta? Vi funderar på att sätta in FTX men skulle ha 5 tilluftsdon på övervåningen, 2 frånluft. På undervåningen skulle vi istället ha 3 frånluft och 1 tilluft. Tilluften är i sovrummet där. Frånluft i badrum, pannrum, toa. Vi har tre förråd där med ventilation ut genom väggen som vi tänkte behålla för stt vi inte kan dra nya rör i de rummen.
Osäker på om balansen blir bra med mer frånluft i källare och mer tilluft på markplan.
Vi upplevde inga problem i vår gamla bostad. Där hade vi på markplan tilluft/ frånluft 20/40 l/s och på ovanplan 45/25 l/s.
I nuvarande bostad där FTX är på gång dimensionerar jag efter balans per våra tre plan, rätt eller fel vet jag inte. 🙂
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.