I husets lägsta del, mot norrsidan, så har vi en matkällare med en friskluftsventil. På vintern fungerar matkällaren bra, temperaturen håller sig kring 12 - 16 grader för det mesta. Men på sommaren fungerar det sämre, då kryper temperaturen ofta upp emot 20-21 grader.

Jag skulle vilja ha någon form av ventilstyrning som öppnar ventilen då matkällaren behöver kylas ner, så de vanliga styrda ventilerna fungerar inte. Jag skulle behöva en ventil som öppnas när matkällartemperaturen är över 14 grader och yttertemperaturen är lägre än matkällartemperaturen. I övrigt bör den vara stängd. Då borde man få en ventil som öppnas i korta stötar under vintern, och en temperatur som ligger kring 14. På sommaren så borde ventilen vara öppen stora delar av natten och då kyla ner matkällaren.

Någon ventil som värmer matkällaren behövs inte, matkällaren värms naturligt av konvektionsvärme från resten av huset. En viss kyla borde komma från marken också, källaren ligger på betongplatta som troligen är oisolerad.

Något bra förslag på hur man kan lösa detta?
 
Tjo!
Jag har samma problematik / möjlighet och har klurat en hel del!

Men som det ser ut just nu så kommer jag sätta in en termostat styrd fläkt som bryter vid önskad temp... Så fläkten kommer göra det den kan för att hålla runt 10-15c.

På sommaren när inluften blir för varm så tänkte jag stoppa den med en vanlig brytare... människostyrd alltså...

Intressant tanke att även tidsstyra fläkten på dom något kallare sommarnätterna... det har jag inte tänkt på.

Det jag nu funderar på är om jag ska putta ut varma inne luften med en kanalfläkt eller om jag ska suga in kall luft med den istället... Inluften funderar jag på att sprida i rummet på något smart sätt också, så att den inte bara tar snabbaste vägen till utluftventilen...

Det finns en del att tänka på...
 
Isolera mot värmen från huset och yttervägg och kyla från ytterväggen, golvet /marken håller kanske 8-10 grader.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Tänk på att om ni börjar byta luft i större mängder kan ni få problem med kondens. Bör oxå tas med i tankenöten.
Tycker elmont har en sund och enkel ide.
 
kondens uppstår när varm luft möter kall yta... Tanken är att luftombytet endast ska kyla utrymmet mha extern kallare luft. Större risk för kondens och isbildning vid utblåset på utsidan av huset...

att extra isolera är naturligtvis intressant...
 
Christer Hedlund skrev:
kondens uppstår när varm luft möter kall yta... Tanken är att luftombytet endast ska kyla utrymmet mha extern kallare luft. Större risk för kondens och isbildning vid utblåset på utsidan av huset...

att extra isolera är naturligtvis intressant...
Jo jag vet precis hur kondensutfällning fungerar. Jag är oxå medveten om hur ofta tekniska saker slutar fungera och skit händer. Jag tycker ändå att du ska ha det i åtanke. Annars kommer Murphys lag oundvikligen att inträffa. ;)
 
Tjo! alla
Nu har jag funderat lite till... tänkte att inloppen ska stängas när även ventilations fläkten stannar... liksom för att stoppa luftutbytet när dom 10C uppnås som jag vill åstakomma. Så ett vettigt och inte svindyrt sätt att stänga inflödet när fläkten stannar... nästan som ett kallras skydd... :)
 
Det här vill jag också lösa mha någon slags temperaturstyrd ventil. Fläkt känns överkurs, en vanlig ventil som öppnar eller stänger beroende på temperatur inne i skafferiet och utomhustemperatur. Särskilt nu på sommaren när jag skulle vilja stänga ute värmen på dagen och kyla ner skafferiet på natten.
Kanske är dyrare än motiverat dock...
 
Sitter en termostat i ventilen som öppnar spjället beroende på temperatur. Kallt ute - mindre öppning.
 
Men den går inte att styra så att den har öppet tills det är 14 grader på insidan om det är kallt ute?
 
Nepp. Den är fullt öppen vid ca 10 grader.
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Men det kanske inte är så dumt ändå...
 
Hej, väcker denna tråd. Jag har en matkällare med betongväggar och ventilation mot norr, men med en vanlig inomhusdörr. Visst borde det räcka att isolera dörren då? Hur gör jag det enklast? Funderar på någon sorts temperaturstyrt kylaggregat på som bara går när det är över ca 15 grader, det borde ju inte bli allt för lång tid under en normal svensk sommar ;) Någon som har testat detta?
 
Hittade nu inläggen om jordrör, så där var kylningen löst. Men hur isolerar jag bäst källardörren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.