Satte mig ner med pennan och räknade lite för att förklara vad det är jag menar:

Om vi har ett hus med inomhustemp Ti och utomhustemp Te, värmeförlust i isolering Pc, och med en FLVP med massflöde F så kan man ställa upp effektbalansen vid konstanta temperaturer som:
Pc + Pfl = Ptl + Pv (energiförlust i isolering och frånluft = energitillskott i tilluft och uppvärmningseffekt från VPn)
och för FLVPn själv som
Put + Pv = Pfl + Pe (energiförlust i utluft, temperatur Tut, och värme = energitillskott i frånluft, alltså från huset in i VPn, och elektrisk effekt)

Energin i ett luftflöde F med temperaturen T är F*T*Cp där Cp är värmekapacitiviteten. Värmeförlust genom isoleringen är (Ti = Te)*R (R är det effektiva värmeledningskoefficienten som inkluderar yta, tjocklek osv. Det spelar ingen roll i det här fallet.)

Om vi nu lägger ihop de två ekvationerna ovan med formlerna för luftflöde och värmeledning så får man att utlufttemperaturen är

Tut = Te + Pe/(F Cp) - (Ti - Te)*R/(F Cp)

I ett realistiskt hus med R>0 blir den sista termen större och större allt eftersom utomhustemperaturen sjunker, så utlufttemperaturen måste bli kallare och kallare. Om VPn inte klarar av det så är enda alternativet att den elektriska effekten Pe går upp, dvs uppvärmingen sker effektivt med direkt el.

Det är ju ganska lätt att räkna ut den maximala värmeeffekt man kan få ur frånluften, beroende på hur kall man kan göra utluften: Pmax = F Cp (Ti - Tutmin). Behöver man mycket mer uppvärmning än så så verkar en FLVP vara ett väldigt dåligt alternativ eftersom ytterligare uppvärmning kommer direkt från eleffekten. Allt ovan ignorerar att man också behöver effekt till varmvatten, men å andra sidan så får man också lite extra effekt från att kondensera fukten i frånluften. Det ändrar bara detaljerna, inte slutsatsen iaf.

En modern högkapacitets FLVP återvinner drygt 15 W/m² genom direkt kylning av frånluften. Sedan tillkommer några W genom fukteffekten eftersom kall luft inte alls kan innehålla så mycket fukt som rumsvarm luft kan. Då är man uppe i ca 20 W/m² återvunnen effekt. Sedan tillkommer driveffekten till kompressormotorn som omvandlas till nyttig värme som tillförs köldmediet. Då är man uppe i nästan 30 W/m² i värmeeffekt från frånluftsvärmepumpen. Sedan tillkommer gratisvärme i huset genom bl.a. kyl, frys, matlagning, tvätt&tork, TV, diverse boxar, datorer, laddare och det antal personer som vistas i huset.

Ett modernt välbyggt och välisolerat hus behöver idag ca 35 W/m² vid DVUT för att hålla 20 °C inne, åtminstone i södra halvan av landet. Det behövs alltså bara lite el-patron och energiförbrukningen med FLVP blir nästan lika låg som den skulle ha blivit med bergvärme i samma hus.

För mig som bor i ett litet hus, 76 kvm, fungerar FLVP väldigt bra.
Förvisso lite överventilerat då pumpen är tänkt för en normalstor villa. Stryper man fläkten för mycket blir ju återvinningen sämre.
Tillsatsen går bara igång om man duschat länge eller under -15 ute, men här är det sällan -15 el kallare.
Investeringskostnaden BVP/ LVVP och FTX skulle aldrig betala igen sig.
Men i ett större hus med många familjemedlemmar är den nog inte optimal.

sunnis
Nej, det är helt omöjligt att räkna ihop en investering till bergvärme i ett nybyggt hus med en befintligt FLVP. Den dagen när värmepumpen har gjort sitt så kan man såklart fundera på bergvärme istället.

Vill man ha mekanisk tilluft så finns det en färdig lösning till Nibe F750 som man kan docka på.

Förlåt jag skrev fel ovan, det är en F730 inte en 750. Tilluftspaketet funkar tydligen inte med den?

sunnis
lutorm lutorm skrev:
Förlåt jag skrev fel ovan, det är en F730 inte en 750. Tilluftspaketet funkar tydligen inte med den?
Nej, inte på F730.

Men det är en bra pump du har och är en energieffektiv lösning i ett modernt hus.

Sen kan man ju fråga sig varför man har byggt tillluftskanaler i ett hus som omöjligtvis kan använda mekanisk tillluft. Det kanske var tilltänkt med en F750 + tilluftspaket från första början men blev ändrat?

sunnis sunnis skrev:
Nej, inte på F730.

Men det är en bra pump du har och är en energieffektiv lösning i ett modernt hus.

Sen kan man ju fråga sig varför man har byggt tillluftskanaler i ett hus som omöjligtvis kan använda mekanisk tillluft. Det kanske var tilltänkt med en F750 + tilluftspaket från första början men blev ändrat?
Ja det var ju det som var ursprungsfrågan... Vi får se när jag kommer upp på vinden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.