Hej!
Håller som bäst på att bygga ett eget lösvirkeshus på landet. Fasaden börjar bli helt klar och det är snart dags att börja med isoleringen inomhus. I köket har jag ett skafferi placerat mot en yttervägg. Har inte lagt några golvvärmeslingor under själva skafferiet. Skulle vara perfekt att ha en friskluftsventil rätt igenom väggen, in i skafferiet för att hålla en sval temperatur i utrymmet. Tänker mig typ en tallriksventil på insidan så man kan styra luftflödet beroende på hur kallt det är ute.
Får man / kan man göra så....? Med tanke på att huset har styrd ventilation med hjälp av ett FTX aggregat och huset givetvis har heltät plastfolie innanför isoleringen, kan man då ta upp ett vanligt ventilhål i väggen eller förstör man fullständigt förutsättningarna för lätt undertryck med risk för fuktskador som följd....?
Kul att höra er åsikter men förtydliga gärna med information om ni gissar eller verkligen vet vad som gäller.
Stort tack på förhand!
//Andreas
Håller som bäst på att bygga ett eget lösvirkeshus på landet. Fasaden börjar bli helt klar och det är snart dags att börja med isoleringen inomhus. I köket har jag ett skafferi placerat mot en yttervägg. Har inte lagt några golvvärmeslingor under själva skafferiet. Skulle vara perfekt att ha en friskluftsventil rätt igenom väggen, in i skafferiet för att hålla en sval temperatur i utrymmet. Tänker mig typ en tallriksventil på insidan så man kan styra luftflödet beroende på hur kallt det är ute.
Får man / kan man göra så....? Med tanke på att huset har styrd ventilation med hjälp av ett FTX aggregat och huset givetvis har heltät plastfolie innanför isoleringen, kan man då ta upp ett vanligt ventilhål i väggen eller förstör man fullständigt förutsättningarna för lätt undertryck med risk för fuktskador som följd....?
Kul att höra er åsikter men förtydliga gärna med information om ni gissar eller verkligen vet vad som gäller.
Stort tack på förhand!
//Andreas
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Med tanke på att skafferiet bör vara tätt mot köket för att behålla kylan så bör det ju inte påverka tryckförhållandena i huset. Det blir ju ett luftflöde just när skafferidörren är öppen men det är ju samma sak när man öppnar ytterdörren eller ett fönster.
Jag skriver "bör" för att det är så jag tycker det borde fungera. Kallskafferier är ju inget nytt.
Jag skriver "bör" för att det är så jag tycker det borde fungera. Kallskafferier är ju inget nytt.
Hej Andreas!AnKaThn skrev:
Hej!
Stort tack på förhand!
//Andreas
Hur löste ni er ventilation i skafferiet?
Vi är i samma sits som du när du skrev inlägget så nu tejpas ytterväggarna och planering pågår var ftx ska dras och funderingar dyker upp hur vi ska få ett svalt skafferi.
/Håkan
Hej!H Hakstr skrev:
Vi är fortfarande inte helt klara och skafferiet är en av delarna som halkat efter. Tar väldigt lång tid när man inte använder hantverkare i och bara har lördag och söndag på sig att bygga. Till saken hör att vi inte har någon brådska då vi lever med dubbla bostäder.
Jag körde med ett ventilrör genom väggen. Än så länge är det pluggat så vet inte hur flödena kommer påverkas när man öppnar locket, men är inte speciellt orolig. Vi skall precis dra igång slutförandet av skafferit för att kunna använda det i vinter. Får bli en tät dörr med tröskel.
Så här i efterhand ångrar jag nästan att jag inte satte två rör (ett uppe och ett nere). Säkert onödigt när det är kallaste vinterdagen, men måste givetvis vara bättre under höst / vår då det ger ett flöde som inte behöver påverka övriga delar av huset. Har till och med funderingar på att fixa till det….
Förövrigt supernöjd med FTXen, men det är ju en annan historia.
Beklagar att jag inte har något resultat att dela ännu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Ja, du måste ju kunna reglera ned under kalla vintrar för du vill ju inte få ett skafferi som håller minusgrader.H Hakstr skrev:
Jag växte upp med kallskafferi och matkällare, i båda fanns det bara en ventil högt upp. Kall luft sjunker så det blir en rotation på luft ändå när det är kallare ute än inne.H Hakstr skrev:
Korrekt, ingen inblandning av FTX i skafferiet. Just nu är det bara en ventil ganska högt upp. Du ser det ventilröret på bilden. Tror att jag kompletterar med ytterligare en långt ner. Någon typ av styrning kommer bli nödvändig, åtminstone tallriksventiler, men har planerat att googla efter lite mer smart styrning i förhållande till temperaturen. Skall försöka komma igång igen till nästa helg efter årets sommaruppehåll.H Hakstr skrev:
Kanske värt att prova med en ventil först innan jag tar upp ytterligare ett hål….BirgitS skrev:
Hittade denna ventil - verkar intressant.
Tackar för svaren! Det låter som en bra lösning med en högt placerad termostatstyrd ventil och nån glipa till köket där varmare luft kan sippra ut.
Har liknande ventiler i sovrummen till vårt nästan 100 åriga hus nu och ser fram emot ftx i det nya.
Kan vara en bra idé att dra fram en slang intill ventilen för att kunna styra bättre med hjälp av knx framöver misstänker jag
Har liknande ventiler i sovrummen till vårt nästan 100 åriga hus nu och ser fram emot ftx i det nya.
Kan vara en bra idé att dra fram en slang intill ventilen för att kunna styra bättre med hjälp av knx framöver misstänker jag
Klicka här för att svara