Ventilation
gusalb: En ytterligare utmaning som jag glömde nämna är att jag bor i ett radhus och har vi kattvinden ingen bra åtkomst till takfoten. Alternativet är nog en rörgenomföring genom taket och jag tänkte att jag skulle försöka undvika det…
henlin431: [citat] Samtidigt såg de ju skillnader mellan radonvärdesexponeringar från 100 till 200 vilket jag gissar var vad WHO bland annat har reagerat på. Jag har svårt se hur socioekonomisk status påverkar det. Oavsett studien och oavsett resultat av studien är inte problemet större än vad det är. Men man kan fundera på effekten av folks överlag ökande ålder (fler år av exponering). För
MarkMin: [citat] Ja, det värsta dämpas ju när man täpper för men det ljud som är i rören, typ, blir ju kvar på ett sätt
BirgitS: Ledsen men jag kan inte svara på om det är bäst med radiatordon eller annan sorts ventil.
sblixten: Eftersom ni har frånluften där ni har den så kommer all "dålig luft" att passera sovrummet. En lösning för hela våningen skulle vara: Tilluft till sovrumet i mitten(genom kattvinden), tilluft i det aktuella sovrummet(genom kattvinden) och frånluft(en till fläkt) i klk eller hallen tillsammans med intrimning.
Granström2: Ett vanligt insatsrör kostar ju nästan ingenting.
BirgitS: Nu läser jag inte alla trådar om ventilation men jag har sett några gånger under hösten där den typen av don har varit uppe och ingen har förstått vad det ska vara för nytta med dem.
spikplanka: [citat] Nu har jag dock ingen Swegon utan tog mest fram uppgifterna som underlag för diskussion i tråden och för andra som kanske behöver veta basfakta. Vet du vad det är för plåtmaterial? verkar som man snålat där..
BirgitS: Om du menar att du saknar kallrasspjället (sidan 9 i monteringsanvisningen) och det ska ingå i produkten vänder du dig lämpligen till butiken och klagar. https://thermex.se/produkter/thermex-tx-60-20-slim
Modski: [citat] Nej jag har inte märkt någon skillnad.
mugatu: Hej, jag har delat av garage och förråd till två separata rum. Jag undrar hur man ska tänka kring ventilationen i det inre rummet. Det är suterränghus så förrådsrummet är föränsänkt under jord och saknar fönster. Rummet ska inredas så att det går att vistas längre stunder där. Det finns ett spirorör i taket som går till tvättstugan i rummet intill. Och röret går igenom till
Pigi163: Hej, köpte nyss en Thermex Alsace utdragbar köksfläkt då den förra gick sönder. Vi har centralventilation så denna har inbyggd motor. Nu, till problemet. Jag fick tag i en elektriker som kom förbi igår som inte lyckades få igång själva fläkten/centralventilatilationen. Har kontaktat Thermex men det kan ju ta några dagar innan dom kan hjälpa till, så jag undrar, är det någon här
Håbbe01: Börja med enritniing på vad som skall installeras. Ex. https://www.luftbutiken.se/861-ventilationsritning-ftx-system Beställ det som behövs och sen kan en normalhändig hantverkare skruva fast det
Odi et Amo: Ja precis. Du skriver inget om uppvärmningen av huset, men har det tidigare funnits tex en oljepanna så har den värmt murstocken och skapat frånluftsflödet. Om man tex bytt till bergvärme så minskar luftflöden pga kall murstock. Jag hade tänkt att jag vill förbättra två saker: få ut smutsig och fuktig luft samt öka inflödet av frisk luft (som kommer behöva värmas upp). Kök,
slothy: Återkoppling. De halva donen var ok eftersom de var plomberade upptill så luften leddes ut i den öppna delen. Den tillsatta tilluftsdelen öppnade vi upp igen mha hantverkare. Ovk passerad ok.
Jonatan79: [citat] Oj, jag tänkte rätt men skrev fel. Du har alltså rätt.
BirgitS: Varför är inte den vita kanalen rakt under den mörka, dvs. i mitten av stommen där den ska vara?
BSOD: Det här är ju lätt att syna. Plotta en graf med din elförbrukning för uppvärmning mot utetempen. Titta på dygnsmedelvärden för alla dagar på hela vintern. det går att göra samma med fjärrvärme eller vedförbrukning. Det blir en ganska tydlig trend...
topmount: Skriver det igen, kondens på fönstret behöver inte alls tyda på dålig ventilation, vi vill inte ha så låg luftfuktighet att ett kallt fönster inte får kodens.
Byggela: [citat] ser din tråd är från 2020 har samma problem här granne brevid röker, hur löste ni det. hyresgästföreningen ger jag inte ett skit för trots 85 kr /månad. Inte min hyresvärd heller.
BirgitS: Har ljudet och flödet varit likadant under de här 2 åren? Bra att vaktmästaren kommer och kollar.
Micleg: [citat] Jag har tidigare haft min på auto men den växlar så mycket mellan buller och tystnad. Även här vinner Mitsubishi utan tvekan.
Bozz50: Jag har hört mig för och fått olika tips och råd. Jag har förenklat skissen och bara ritat ut till och frånluft. Jag hade tänkt att dra 160mm spiro för tilluft fram till sista sovrummet där jag går ner till 125 (eller kanske 100) innan jag kommer in i relaxen. Frånluften tänker jag 125 överallt. Funkar det eller har jag missat nåt? Jag hade tänkt att dra samma tilluftsstråk till
Tomture61: [citat] Finns lite olika värmepumpar på marknaden i Sverige . Men om en och samma VP står för att värma varmvatten + hålla värmen i huset på vintern + sköta om ventilationen så borde detta vara en frånluftsvärmepump (FLVP) Går säkert att få hjälp med allt vad gäller att bo / sköta om sitt hus , men ett tips är att lära sig förstå sig på sin VP och alla andra grunkor som
fredrik.johansson: [citat] Just det där med eftervärmen håller jag helt med om. Bytte ett gammalt 90-tals-agg mot ett modernt (heru 100s) och kunde då skippa eftervärmen helt, men märkte ingen skillnad i inomhusklimatet. Gjorde ganska stor skillnad på elförbrukningen vill jag minnas, det var några år sedan i mitt förra hus.
brembo: [citat] Jag får testa mer tilluft då, datorn är stationär men vill helst slippa göra egen kanal för den...
Jesca: [citat] Det är normalt att en fläkt går dygnet runt och det krävs för ett gott inomhusklimat.
Henrik Sim: [citat] Hur listade du ut det? 324 m3/h… / 11 = 30?
Tomas Sz: Nuläge, efter en del felsökning så är jag väldigt säker på att det är min tilluftsfläkt som är boven, jag har avbrott i den när jag mäter resistansen och ca 38 ohm vid frostvakten. Båda är urkopplade nu så jag har ett FX system just nu, är det dåligt så jag måste fixa motor snarast. Den har varit trasig förut och bytts ut men då var det inte kortslutning så jag vet inte hur