Vi ska kolla på hus idag (första bostadsköpet) och jag undrar lite om ventilation. Det står att huset endast har frånluft och det ser ut som det sitter någon form av ventiler i sovrum vid fönsterna, antar att det är tillufts ventiler. Men kan någon hjälpa mig förstå om detta är ett bra system? Huset är bara 4 år gammalt och jag är osäker på om detta är standard eller om det är något som säljaren kanske har snålat med för att sätta in en pump som har både till och frånluft?

Eftersom det är första bostadsköpet så finns det otroligt mycket frågor så egentligen vill jag veta, är detta något man bör vara orolig över eller inte?

I Ikr1 skrev:
Vi ska kolla på hus idag (första bostadsköpet) och jag undrar lite om ventilation. Det står att huset endast har frånluft och det ser ut som det sitter någon form av ventiler i sovrum vid fönsterna, antar att det är tillufts ventiler. Men kan någon hjälpa mig förstå om detta är ett bra system? Huset är bara 4 år gammalt och jag är osäker på om detta är standard eller om det är något som säljaren kanske har snålat med för att sätta in en pump som har både till och frånluft?

Eftersom det är första bostadsköpet så finns det otroligt mycket frågor så egentligen vill jag veta, är detta något man bör vara orolig över eller inte?
Storlek på huset? I mindre villor är frånluftsvärmepump normalt, speciellt i södra Sverige.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Storlek på huset? I mindre villor är frånluftsvärmepump normalt, speciellt i södra Sverige.
198 kvm så stor villa i Stockholmsområdet

I Ikr1 skrev:
198 kvm så stor villa
Lite snålt men säkert ok. Vad ligger årsförbrukning i kWh på ?

Lite snålt men säkert ok. Vad ligger årsförbrukning i kWh på ?
Ca 15,5K , energiklass B. Tänker brukar det bli instängt när man inte har tilluft och om man stänger ventilerna? Tänker vintertid framförallt

I Ikr1 skrev:
Ca 15,5K , energiklass B. Tänker brukar det bli instängt när man inte har tilluft och om man stänger ventilerna? Tänker vintertid framförallt
Alla ventiler MÅSTE vara öppna året om!

15,500 kWh totalt ?

• Gilla
Ikr1
  • Laddar…
Fullt normalt och standard med frånluftsvärmepump. Har man golvvärme och inte radiatorer kan det möjligtvis kännas som lite grann kalldrag från friskluftsventilerna när det är som kallast i Stockholm.

• Gilla
Ikr1
  • Laddar…
15,500 kWh totalt ?
Yes, totalt!
Okej då vet jag även om att ventiler måste vara öppna. Vad jag lär mig 😂 tack!

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Josth skrev:
Fullt normalt och standard med frånluftsvärmepump. Har man golvvärme och inte radiatorer kan det möjligtvis kännas som lite grann kalldrag från friskluftsventilerna när det är som kallast i Stockholm.
Tack! Detta huset har golvvärme nere och radiatorer uppe. Men skönt att höra att detta inte är ovanligt även i nya hus.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Om man flyttar från ett gammalt hus med självdrag kan det dock ta ett tag att vänja sig vid all friskluft i ett hus med mekanisk ventilation.

Tomture61
I Ikr1 skrev:
Tack! Detta huset har golvvärme nere och radiatorer uppe. Men skönt att höra att detta inte är ovanligt även i nya hus.
Antar att du missade frånlufts VP i tvättstugan .
Att ha 15500 kwh / år för 198 kvm så skvallrar detta att det borde finnas VP .

• Gilla
Belastar och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Fullt normalt och standard med frånluftsvärmepump
Och till husfabrikanternas fromma plånbok. Dom betalar bara en spottstyver för en sådan och kännar bra på det, som vissa myndigheter har ställt som krav för nya hus. Dom kostar skjortan för gemene person om det ska sättas in en. Återbetalningen tar mååånga år att komma till. Märkligt att det ska vara ett sådant regelverk som säger att ett hus ska vara som en termos i skalet, i princip helt lufttätt. nu menar jag inte det med isolering av husets skal.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar att du missade frånlufts VP i tvättstugan .
Att ha 15500 kwh / år för 198 kvm så skvallrar detta att det borde finnas VP .
Ja, ursäkta! Det finns VP och uppvärmning sker via denna och golvvärme i markplan och radiatorer uppe.

I Ikr1 skrev:
Ventilerna är till för att föra in friskluft kontinuerligt.
Även vintertid ska de vara öppna.
Upplever man drag så är det pga fel injusterat ventilation, förhållanden mellan från- och tilluft(via ventiler). Stänger du ventil i ett rum så måste flöden kompenseras genom andra öppningar/ventiler vilket skapar högre hastighet på luften, som upplevs som drag.
Vid rätt injusterat system ska inga drag upplevas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.