Har flyttat till nygammalt hus med ventsystem som låter förfärligt. Vad vi kan bedöma är det främst motorljud som hörs via tilluften. Tilluftsdonen är inbyggda och vi vet inte om det finns dämpare. Svåra att komma åt utan stora åtgärder på fräscha ytskikt tyvärr. Däremot finns dämpare direkt efter aggregatet. Aggregatet är ett ca 20 år gammalt GOLD PM Luft. Saknar manual men det liknar modellen 100. Jag lutar åt ett aggregatbyte för att få ner ljudet men hoppas det här fenomenala forumet kan ge tips på andra åtgärder. All input tas tacksamt emot

Hur stort hus bor du i?

Borde finnas märkskylt på sidan av aggregatet, Gold-aggregaten brukar man normalt inte installera i villor eftersom att det lägsta luftflödet de kan levererar är för högt.
Typbeteckningen brukar se ut såhär:
extrabilder4374885_large.jpg

Brukar inte vara några större fel på 20 år gamla PM Luft-aggregat om man skött dem.
Kretskorten brukar bli dåliga, och börjar bli svårt att få tag i.

Bilder på aggregatet skulle nog hjälpa en del!

Innan du investerar i nytt aggregat skulle det vara intressant vad som orsakar ljudet du upplever,
om det beror på högt luftflöde, brist på ljuddämpare (vid aggregatet) eller dåliga lager i fläktmotorer.

Hej och tack för input! Jag ska gå och spana på sidorna i morgon. Lite bökigt att komma åt. Huset är 250kvm. Återkommer.

Jag tror på dåliga lager av de alternativen. Är du duktig på att höra skillnad? Jag kan spela in det :).

P piko skrev:
Hur stort hus bor du i?

Borde finnas märkskylt på sidan av aggregatet, Gold-aggregaten brukar man normalt inte installera i villor eftersom att det lägsta luftflödet de kan levererar är för högt.
Typbeteckningen brukar se ut såhär:
[bild]

Brukar inte vara några större fel på 20 år gamla PM Luft-aggregat om man skött dem.
Kretskorten brukar bli dåliga, och börjar bli svårt att få tag i.

Bilder på aggregatet skulle nog hjälpa en del!

Innan du investerar i nytt aggregat skulle det vara intressant vad som orsakar ljudet du upplever,
om det beror på högt luftflöde, brist på ljuddämpare (vid aggregatet) eller dåliga lager i fläktmotorer.

J Jesca skrev:
Jag tror på dåliga lager av de alternativen. Är du duktig på att höra skillnad? Jag kan spela in det :).
Absolut, gör det!

Här kommer en kort inspelning av ljudet och foton på märkningen. Säger det dig något? Hittade tyvärr ingen märkning som ser ut som ditt foto med serienummer. Glömde dessutom fota hela setupen .

Märkning på en byggkomponents sida, monterad på metallställning, synliga kablar och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P piko skrev:
Absolut, gör det!

• Gilla
Tony Andersson1 och 2 till
  • Laddar…
J Jesca skrev:
Här kommer en kort inspelning av ljudet och foton på märkningen. Säger det dig något? Hittade tyvärr ingen märkning som ser ut som ditt foto med serienummer. Glömde dessutom fota hela setupen .

[video] [bild]
Skylten indikerar storlek 1, d.v.s. minflöde om 70l/s och maxflöde 300l/s.
I ett hus som är 250m2 behövs ett luftflöde om minst 87,5 l/s för att uppnå BBR-krav (I dagens mått mätt.)

Utifrån videon låter det som att du har högt luftflöde genom donen, men höjer jag volymen i lurarna låter det nästan som metalliskt ljud bort i mellan. Stämmer det?
Det KAN vara dåliga lager, men kan egentligen vara vad som helst.

Det är ganska lätt att konstatera dåliga lager om man stänger av och öppnar luckorna på aggregatet och snurrar på fläktmotorerna manuellt, det ska vara mer eller mindre tyst. Skrapar det ett "klickar" har du dåliga lager.

Försök att läsa ut vad du har för aktuellt luftflöde i displayen, manual finns här:
https://www.swegon.com/siteassets/_...g-units/gold-version-3--1998/_sv/gold13sk.pdf

Edit:
När bytte filtren senast?
Igensatta filter kan skapa mycket oljud då aggregatet varvar upp för att hålla inställda börvärden.

Super! Jag kollar vidare i morgon

Den larmade faktiskt för filterbyte idag men jag minns ljudet som lika även med nybytta. Lite osäker på när det var sist, vi sätter i nya i morgon i alla fall.

Det stämmer det metalliska du hörde med höjd volym. Tyckte inte det hördes lika tydligt på inspelningen som i verkligheten.

P piko skrev:
I ett hus som är 250m2 behövs ett luftflöde om minst 87,5 l/s för att uppnå BBR-krav (I dagens mått mätt.)

Utifrån videon låter det som att du har högt luftflöde genom donen, men höjer jag volymen i lurarna låter det nästan som metalliskt ljud bort i mellan. Stämmer det?

Det är ganska lätt att konstatera dåliga lager om man stänger av och öppnar luckorna på aggregatet och snurrar på fläktmotorerna manuellt, det ska vara mer eller mindre tyst. Skrapar det ett "klickar" har du dåliga lager.

Försök att läsa ut vad du har för aktuellt luftflöde i displayen, manual finns här:
[länk]

Edit:
Igensatta filter kan skapa mycket oljud då aggregatet varvar upp för att hålla inställda börvärden.

Sådärja, nu har jag bytt filter och snurrat på motorerna samt läst manualen :).

Tydligt metalliskt skrapande ljud på frånluftsmotorn. Tilluftsmotorn är nästan helt tyst, ljudet där låter som skrammel från något litet litet skräp i fläkten.

Ljudet från frånluftsmotorn är samma som jag hör vid tilluftsdonen. Passade på att titta på dämparna, se foto. Hittade lapparna du pratade om oxå. Spännande årtal mtp att det ska vara ditsatt runt 2001 ;)

Vertikal bild av varningsetikett och märklapp på en grå metallisk luftvärmepump eller ventilationsenhet.
Skapa konto
Etikett på ventilationsenhet med texten "LUDDAMFRE" och "Typgodkännande nr" bredvid ventilationsslang och brun dämpningsplatta.
Skapa konto
Ventilationsaggregat med informationsetiketter och delvis synlig fläkt, där inställningar och årtal diskuteras.
Skapa konto
Etikett och skruvar inne i ventilationssystem med synlig damm och del av en fläkt.
Skapa konto
Vy inuti en ventilationskanal med fokus på ett filter och ventilationsröret.
Skapa konto
Öppet ventilationssystem med nytt filter och synliga motorer, varningsmärken och dammiga delar.
Skapa konto

Luftflödet är satt till 70l/s vad jag kan se men jag begriper mig inte på tiduret än - kan det finnas fler inställningar av flödet där?

Antar att nästa steg är byta lager? Eller byta motorn?

P piko skrev:

[länk]

Edit:

• Hand håller en PM-Luft enhet med digital display som visar luftflödesinställningar i en oisolerad vindsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
Juhani Aine och 2 till
  • Laddar…
J Jesca skrev:
Sådärja, nu har jag bytt filter och snurrat på motorerna samt läst manualen :).

Tydligt metalliskt skrapande ljud på frånluftsmotorn. Tilluftsmotorn är nästan helt tyst, ljudet där låter som skrammel från något litet litet skräp i fläkten.

Ljudet från frånluftsmotorn är samma som jag hör vid tilluftsdonen. Passade på att titta på dämparna, se foto. Hittade lapparna du pratade om oxå. Spännande årtal mtp att det ska vara ditsatt runt 2001 ;)

[video] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Luftflödet är satt till 70l/s vad jag kan se men jag begriper mig inte på tiduret än - kan det finnas fler inställningar av flödet där?

Antar att nästa steg är byta lager? Eller byta motorn?
Det kan ju vara ett begagnat aggregat någon fått tag på billigt och satt in.

Billigast är helt klart att byta lager.
Kommer inte ihåg hur dessa motorer ser ut, om de har inbyggda eller externa frekvensomformare för hastighetsreglering.
Är de inbyggda finns inga ersättningsmotorer idag.
Men ljudet som hörs är typiskt lagerljud när man kör med frekvensomformare.

Luftflödena är ställda lite märkligt.
Du har ett betydligt högre frånluftsflöde både på hög och lågfart.
Normalt bör dessa ligga ganska nära varandra för att skapa balans i fastigheten.
På högfart har du dubbelt så mycket frånluft som tilluft. Förmodligen finns det en anledning, men utan att veta hur systemet är uppbyggt går det inte att svara på.
Finns det någon extern forceringsfunktion?
Normalt brukar tiduret växla mellan hög och lågfart.

Som jag tidigare nämnt brukar kretskorten bli dåliga på dessa gamla aggregat, och då kan det uppstå massa konstiga fel. T.ex. att tidkanalen inte fungerar som den ska.

Kan vara värt att få dit en ventilationstekniker som ser över styrfunktioner och eventuellt hjälper dig med lagerbyte.

Redigerat:
P piko skrev:
Det kan ju vara ett begagnat aggregat någon fått tag på billigt och satt in.

Billigast är helt klart att byta lager.
Kommer inte ihåg hur dessa motorer ser ut, om de har inbyggda eller externa frekvensomformare för hastighetsreglering.
Är de inbyggda finns inga ersättningsmotorer idag.
Men ljudet som hörs är typiskt lagerljud när man kör med frekvensomformare.

Luftflödena är ställda lite märkligt.
Du har ett betydligt högre frånluftsflöde både på hög och lågfart.
Normalt bör dessa ligga ganska nära varandra för att skapa balans i fastigheten.
På högfart har du dubbelt så mycket frånluft som tilluft. Förmodligen finns det en anledning, men utan att veta hur systemet är uppbyggt går det inte att svara på.
Finns det någon extern forceringsfunktion?
Normalt brukar tiduret växla mellan hög och lågfart.

Som jag tidigare nämnt brukar kretskorten bli dåliga på dessa gamla aggregat, och då kan det uppstå massa konstiga fel. T.ex. att tidkanalen inte fungerar som den ska.

Kan vara värt att få dit en ventilationstekniker som ser över styrfunktioner och eventuellt hjälper dig med lagerbyte.
Stort tack!

Vi tror vi kan göra lagerbyte själva men det gick snabbare att lämna in motorn. Får tillbaka den på ons och blir förhoppningsvis inte alltför fattig på kuppen . Sen blir kanalerna rensade och får några nya don pga sotiga och trasiga, därefter en injustering om det blivit drägligt tyst. Ska gräva fram kanalerna på vinden och kolla efter dämpare med. Om det inte blir bra nog efter injustering och ev kompletterande dämpare får vi titta på aggregatbyte. Då kommer jag nog ha fler funderingar

Styrningen kräver mer tid än jag lagt hittills, men det är några skumma saker som får mig att fundera på skicket på kretskortet. Högfart verkar aktiveras 1655-17 mån-fre, men inställningen hittar jag inte. Och i motsats till vad inställda flöden visar ger högfart ett kännbart högre flöde på tilluften. Kan aggregatet vara kopplat tvärtom mot styrningen?

J Jesca skrev:
Stort tack!

Vi tror vi kan göra lagerbyte själva men det gick snabbare att lämna in motorn. Får tillbaka den på ons och blir förhoppningsvis inte alltför fattig på kuppen . Sen blir kanalerna rensade och får några nya don pga sotiga och trasiga, därefter en injustering om det blivit drägligt tyst. Ska gräva fram kanalerna på vinden och kolla efter dämpare med. Om det inte blir bra nog efter injustering och ev kompletterande dämpare får vi titta på aggregatbyte. Då kommer jag nog ha fler funderingar

Styrningen kräver mer tid än jag lagt hittills, men det är några skumma saker som får mig att fundera på skicket på kretskortet. Högfart verkar aktiveras 1655-17 mån-fre, men inställningen hittar jag inte. Och i motsats till vad inställda flöden visar ger högfart ett kännbart högre flöde på tilluften. Kan aggregatet vara kopplat tvärtom mot styrningen?
Hur är aggregatet kopplat?
Standard är tilluften nere till höger om du tittar på aggregatet rakt framifrån, dock ser det ut som att aggregatet är monterat upp och ner. Således borde tilluften vara uppe till vänster, stämmer detta?
Minns inte hur det är på dessa aggregat om det går att ändra vilken av fläktarna som är tilluft i panelen, men de kan ju vara omkopplade rent fysiskt. Följ kablarna från fläktarna och jämför med elschemat.

Det finns ju även funktioner för extern högfart via t.ex. en tryckknapp. Går det in några extra kablar utifrån i aggregatet förutom matning?
Under avsnittet 7.2 & 7.3 i manualen finns instruktioner för hur man programmerar kopplingsuret (tidur).
Finns möjligheten att trycka på "PROG" (Programmering)?

Kolla även in avsnitt 8.10 & 8.11, Filtertest.

Larmar aggregatet för något?

Ledsen för sen återkoppling. Jag har fått tillbaka motorn och DET ljudet är borta. Nu blev det tyvärr uppenbart att det är mer som låter. Den andra motorn, som är knäpptyst när man snurrar på den (avstängt läge) låter rätt illa när fläktarna är igång. Kan lager ge missljud och behöva bytas trots att motorn inte låter när den snurras manuellt? Har även haft en tekniker här som tyckte att det nog skulle kunna vara lagren men det känns sådär att lägga mer pengar på att byta utan att vara säker på att det blir tystare.

Tilluften är uppe till höger på bilden. Har inte hunnit med att följa kablar (det började droppa ur innertaket vilket ledde till visst skifte av fokus, men det är en annan historia). Aggregatet larmar regelbundet för diverse saker som jag inte försökt förstå än. Senaste var i och för sig enkel - serviceperiod över larmgräns. Jag har tyvärr missat att fota de andra. Felkoder med flera siffror i i alla fall. Får skärpa mig med fotandet.

Minns inte om jag skrev det men jag har ställt ner högfart till samma värden som lågfart och det är fortfarande halv storm strax innan fem några dagar i veckan. Har inte loggat exakt vilka dagar eftersom det är inte alltid nån är hemma fem i fem. Ny teori att det kan vara just filtertest som körs.

Det går att trycka på PROG.

Tiduret blir jag inte klok på. Jag kommer in i menyn, men sen kommer jag inte längre än att innevarande dag visas (idag är 3 tex) och jag kan ändra vissa inställningar för den dagen. Borde jag kunna nå fler funktioner i tiduret med hjälp av manualen?

Jag är väldigt tacksam för all hjälp så här långt.

Finns en risk att en frekvenomformare kan va på väg att ge upp för den fläkten som låter.
Frekvensaren finns inte att köpa lös och motorn är väldigt svår att få tag i (är en ren OEM produkt som säljs direkt till maskintillverkare).
Har för mig att dessa gamla aggregat styrde fläktarna med 0-10V styrsignal så det skulle kanske vara möjligt att hitta en annan fläkt men flödesstyrningen kommer då inte att stämma.

Detta borde vara korrekt manual till ditt aggregat (GOLD ver:2) https://www.swegon.com/siteassets/_...g-units/gold-version-2/_sv/gold-sk-20-502.pdf

Är man teknikintresserad och kan lite skulle man kunna lägga lite tid på detta aggregat men skall du ta in hjälp så finns det en risk att det kan bli dyrt i längden.

J Jesca skrev:
Ledsen för sen återkoppling. Jag har fått tillbaka motorn och DET ljudet är borta. Nu blev det tyvärr uppenbart att det är mer som låter. Den andra motorn, som är knäpptyst när man snurrar på den (avstängt läge) låter rätt illa när fläktarna är igång. Kan lager ge missljud och behöva bytas trots att motorn inte låter när den snurras manuellt? Har även haft en tekniker här som tyckte att det nog skulle kunna vara lagren men det känns sådär att lägga mer pengar på att byta utan att vara säker på att det blir tystare.

Tilluften är uppe till höger på bilden. Har inte hunnit med att följa kablar (det började droppa ur innertaket vilket ledde till visst skifte av fokus, men det är en annan historia). Aggregatet larmar regelbundet för diverse saker som jag inte försökt förstå än. Senaste var i och för sig enkel - serviceperiod över larmgräns. Jag har tyvärr missat att fota de andra. Felkoder med flera siffror i i alla fall. Får skärpa mig med fotandet.

Minns inte om jag skrev det men jag har ställt ner högfart till samma värden som lågfart och det är fortfarande halv storm strax innan fem några dagar i veckan. Har inte loggat exakt vilka dagar eftersom det är inte alltid nån är hemma fem i fem. Ny teori att det kan vara just filtertest som körs.

Det går att trycka på PROG.

Tiduret blir jag inte klok på. Jag kommer in i menyn, men sen kommer jag inte längre än att innevarande dag visas (idag är 3 tex) och jag kan ändra vissa inställningar för den dagen. Borde jag kunna nå fler funktioner i tiduret med hjälp av manualen?

Jag är väldigt tacksam för all hjälp så här långt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.