Ventilation
BirgitS: Precis, man brukar ha den typen av fläkt som du har i badrummet även i toaletten och i tvättstugan. Man brukar inte ha tilluft i tvättstugan. Däremot bör det ju finnas tilluft i sov- och vardagsrum så att man får in frisk luft där man är under lång tid.
ehanisk: Hej, Jag har ett problem med mitt FTX-aggregat av modellen Fläktwoods (Fläktgroup) RDAF Midi. Aggregatet byter automatiskt till bortaläge eller semesterläge utan att jag vet vad som triggar denna ändring. Det finns tre lägen: bortaläge, normalläge och forceringsläge. Jag vill att aggregatet alltid ska vara i normalläge. Är det någon som har erfarenhet av detta problem eller vet hur
mxlmxlm: [citat] Vi tänker nog likadant då 😀 Så länge man har mer frånluft är tilluft så kan jag tycka det borde vara okej. I sämsta fall suger man in en del av tilluften genom otätheter men luftutbyte sker ändå vilket är det man eftersträvar. Lätt att vara efterklok. Jag funderade på det där med tilläggsisoleringen på vinden också. Jag tänkte nog försöka dra alla rör och
RepJonas: https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgaller/ventilgaller-metall/ventilationsgaller-aluminium-160-mm-2000058922
pola8: Jag testar att sätta täckramen ovan & nedan ventil/liknande. Ska kolla om den passar. Tack för svar👍
Alfredo: Gör jag det för enkelt om jag säger att det normalt är föreningen som ansvarar för ventilationen och att det därför är föreningen som bestämmer om vad som är OK och vad som inte är det? Enklast och tryggast för föreningen blir då att behålla ventilationssystemet som det var när huset byggdes och böja sig för OVK-anmärkningar på otillåtna förändringar som medför risker
Stickan56: [citat] Nej tyvärr. Detta har legat på is då jag inte hört några missljud på fyra månader. Stickan
Anonymiserad 405730: [citat] Det funkar med andra fastsättningslösningar med.. Vi har dosfräsar/hålsågar men det går lika bra att rita och såga ut det görs lämpligast innan uppsättning av skivan..
partyoverallt: [citat] Och som sagt, det är inte suset från maskinen som låter. Det är bullret från tilluftsventilerna
Stefan Bengtsson: [citat] Det ser ut som att du har en Omega-ventil. Den finns i olika storlekar, och beroende på om det är fräst spalt eller borrade hål genom karmen kan det gå att sätta i ljuddämpande "ljudkanal". https://www.leifarvidsson.se/ljudkanal-till-omega-max-79-2x-320x12x75-mm Du får mäta din ventil för att se vilken storlek det är, och kolla om det är 12 mm spalt.
Henningelvis: Habo tror jag är den enda tillverkaren som har tallriksventiler i plåt med fyrkantig ram som liknar den plastventilen du har plockat bort. Finns 100x100, 125x125 och kanske även 150x150 har jag för mig. Jag har sökt lite på det, eftersom jag funderade på att byta ventiler i källaren. Utbudet är inte jättestort tyvärr, då de flesta ventiler jag hittade är runda.
ekmariek: [citat] Alla ni som frågor om fukt å temperatur, ute å inne alltså" termodynamiska tillstånd råder jag att ladda ner MOLLIER- diagramet. Finns flera varianter men ni kan i bästa fall få många svar på ere frågor. Gissar att COPILOT kan ge instruktion hur man använder diagrammet. Mvh /60 år som klimatkonsult.
Bulla1: [citat] Det ska ju inte vara så utan den ska kopplas om senare, när jag fått ett godkännande från styrelsen i föreningen!
Kipsus: I min dotters hus som de nyligen köpt sitter samma utrustning, på taket fläkten som på bilden och i köket en Franke Alliance med motor i kåpan, problemet här är att när man kör med köksfläkten så blåser den ut så kraftigt att takfläkten helt enkelt bromsar luftflödet så matoset trycks ner i ventilationen som går till badrummet. Finns det en lösning på detta. När
datja: [citat] Men det är nog bra drag från källare upp till mynning.
mendlock: Jag tror jag lyckats tolka delar av etiketten fastän den är solblekt. Dock hittar jag ingen fläkt med det artikelnummer. Kan det va AC eller EC? [bild]
BirgitS: Innebär "radhus" att det finns fler likadana hus? I så fall är det ju ett bra tillfälle att försöka bekanta sig med grannarna och höra efter om de har samma lösning.
fluffe97: Du får flytta och sätta din nya fläkt vart du vill i köket sålänge du installerar en kolfilterfläkt. Det du måste göra då är att sätta ett frånluftdon på den befintliga kanalen som din nuvarande fläkt kommer ifrån. Detta för att du måste ha ett grundflöde av ventilation i köket. /fluffe
Derbyboy: Huset den här delen är lite konstig: Den borde ju gå upp till grannen och sen vidare upp på taket.
roger123456: [citat] Tack så jätte mycket , nu få ja nog ordning på det 🙂
Filbert: [citat] Det var min mors knep, men hon använde Svinto. Det fungerade aldrig. Mössen verkade älska det. De gnagde sig även in i paketet och rumsterade om friskt. Kan man finna stålull utan tvål, eller tvätta ur den först kanske det fungerar?
Real-House: Det gäller om du kör den i normal rumstemperatur, då ska det inte bli frost på förångaren. Min avfuktare betedde sig likadant och då är det uppenbara felet köldmedieläckage.
BirgitS: [citat] Det låter bra att stoppa in en ständigt gående fläkt i toaletten på andra våningen och göra ett eller två friskluftsventiler i vardagsrummet.
Robbban77: [citat] Hej! Tack för svar! Huset i fråga är ett 1 plans hus. Tilluftsventilen kommer få hamna i höjd med övre delen av fönstret pga är inte sugen på experimentera med balken :) se bild, så den kommer hamna i hörnet ca 35cm under taket
Kallebo: Det var ju nästan tio år sedan som jag skapade tråden. Vi har byggt ett nytt hus och där mår vi mycket bättre :) Har FTX här med. Vet inte vad som var knas med det gamla systemet... Tror att miljön kring det gamla huset som låg halvvägs in i skogen som var problemet. Nu bor vi fritt, ljust och luftigt istället för i ständigt mörker...
Lindq: Här finns filter till Nivell golvdon BS02 färdiga med ram 95x285: https://www.ventilationsshopen.se/se/tradram-95x285mm-till-nivell-golvdon-bs02
Danielthatsme: [citat] Jag har isolerat alla till och frånluftsrör ordentligt. Men som du skrev tidigare så kan det nog vara bra att isolera rören som tar in luften utifrån för att hålla rören svala sommartid och kunna nyttja nattkyla (blir som sagt reäjlt vamt på vinden under sommaren) Jag får kika på vilken lösning som blir smidigats nu när alla rör redan är dragna (drog isolerstrumpor på de
buhu: Hur har ni gjort med er ventilation ni som har Swegon casa ftx och lagar mat? Hur har ni ställt in så att det fungerar bra? Själv har vi swegon casa r5-h och en franke spiskåpa. Spiskåpan har egen imkanal och kanalfläkt på vinden. Ftx har ett eget kanalsystem. Jag har än sålänge inte ställt in något i swegon casa aggregatet. Men jag märker att det blir endel matos i huset. Men då