Hej! Vi flyttade in i vårt hus i somras, och är helt nybörjare när det gäller att ta hand om ett hus. Vi behöver därför råd och hjälp kring ventilationen och inomhusklimat. Igår upptäckte vi att vissa av fönstrena hade imma på insidan, längst ner, vilket aldrig hänt innan. Efter lite googlande har jag förstått att detta kan vara ett tecken på dålig ventilation. Vi vet att ventilationen är dålig på övervåningen, där det bara finns en ventil (förmodligen inluft?), och luften känns stillastående, samt att besiktningsmannen rekommenderade oss att sätta in en frånluftsventil på WC:n (där det inte finns någon dusch) eftersom det just nu bara finns inluft där. Vi har dock inte märkt av dålig luft i huset i övrigt (förutom som sagt på övervåningen) men efter gårdagens imma gjorde jag dock en koll av alla befintliga ventiler. Inga av dem var igensmutsade på något sätt utan såg rena ut, men vid testet att hålla fram ett papper framför för att se om ventilationen fungerade (något jag också googlade fram), var det egentligen bara en inluftsventil i källaren, i pannrummet, som verkade fungera som den ska - endast där fladdrade pappret lite grand som om luft faktiskt kom in. På övriga ventiler verkade det inte som någon luft strömmade igenom (att döma av att pappret varken "sögs mot" ventilen eller "fladdrade bort"). Därför är det svårt för en oinvigd som jag att veta om det är frånluft eller inluft, men min misstanke nu är att alla är inluft men att vi helt saknar frånluft. Därför behöver vi nu råd. Jag bifogar planritning där det är markerat med lila var nuvarande ventiler sitter, samt med rött på den sida av fasaden som är tegel.
1. Hur kan jag veta vad som är från- och inluft om "papperstestet" inte fungerar?
2. Vad kan imma på fönstrena bero på - handlar det om dålig ventilation? Eller kan det ha att göra med att vi just satt in kassett i det som tidigare bara var en öppen spis? Kan det handla om att det är en så enkel lösning som att byta ut ventilationen till någon annan typ, eller handlar det tex. om avsaknad av frånluft? Eller något helt annat?
3. Oavsett vad orsaken är - vad behöver jag göra, utifrån hur ventilationen ser ut just nu?
4. Givet att två fasadväggar är tegel (se bild), var bör man sätta eventuella nya ventiler, och går det över huvud taget att göra i tegel? (De andra fasadväggarna är träpanel).
5. Är detta ett jobb vi isåfall kan göra själva? Vi är händiga och kan hantera vanliga verktyg, men är i övrigt oerfarna vad gäller gör-det-själv på hus.
6. Om detta är ett jobb för en firma, vilken typ av firma kontaktar man då (är det t.ex. snickare?) och vad kan ett sådant jobb kosta?
För info:
- eldstaden en nyinstallerad kamin (kassett i tidigare öppen spis)
- WCn saknar som sagt dusch, det är bara toalett och handfat (vi duschar provisoriskt i källaren tills vi sparat ihop pengar till nytt badrum på entré-våningen)
- det finns radiatorer under varje fönster, dock är det i sovrummet avstängt då vi vill hålla det svalt där
- alla fönster är treglasfönster från ca år 2000, förutom fönstren i källaren och på WCn
- i köket finns en köksfläkt men av någon anledning är den inte inkopplad, förmodligen för att föregående ägare kanske kom på att fläkt kan vara bra att ha efter att han installerat el, så det finns inget eluttag i närheten (ett framtida eljobb som står på att göra-listan). Nån form av luft verkar ändå strömma igenom köksfläkt-kanalen även om den inte är inkopplad elektriskt, då vi hör att den öppnas och stängs speciellt när det blåser mycket.
- på entré- och övervåning är det ventilationen på tredje bilden vi har, i källaren är det ventilationen på sista bilden
Tacksam för goda råd!
1. Hur kan jag veta vad som är från- och inluft om "papperstestet" inte fungerar?
2. Vad kan imma på fönstrena bero på - handlar det om dålig ventilation? Eller kan det ha att göra med att vi just satt in kassett i det som tidigare bara var en öppen spis? Kan det handla om att det är en så enkel lösning som att byta ut ventilationen till någon annan typ, eller handlar det tex. om avsaknad av frånluft? Eller något helt annat?
3. Oavsett vad orsaken är - vad behöver jag göra, utifrån hur ventilationen ser ut just nu?
4. Givet att två fasadväggar är tegel (se bild), var bör man sätta eventuella nya ventiler, och går det över huvud taget att göra i tegel? (De andra fasadväggarna är träpanel).
5. Är detta ett jobb vi isåfall kan göra själva? Vi är händiga och kan hantera vanliga verktyg, men är i övrigt oerfarna vad gäller gör-det-själv på hus.
6. Om detta är ett jobb för en firma, vilken typ av firma kontaktar man då (är det t.ex. snickare?) och vad kan ett sådant jobb kosta?
För info:
- eldstaden en nyinstallerad kamin (kassett i tidigare öppen spis)
- WCn saknar som sagt dusch, det är bara toalett och handfat (vi duschar provisoriskt i källaren tills vi sparat ihop pengar till nytt badrum på entré-våningen)
- det finns radiatorer under varje fönster, dock är det i sovrummet avstängt då vi vill hålla det svalt där
- alla fönster är treglasfönster från ca år 2000, förutom fönstren i källaren och på WCn
- i köket finns en köksfläkt men av någon anledning är den inte inkopplad, förmodligen för att föregående ägare kanske kom på att fläkt kan vara bra att ha efter att han installerat el, så det finns inget eluttag i närheten (ett framtida eljobb som står på att göra-listan). Nån form av luft verkar ändå strömma igenom köksfläkt-kanalen även om den inte är inkopplad elektriskt, då vi hör att den öppnas och stängs speciellt när det blåser mycket.
- på entré- och övervåning är det ventilationen på tredje bilden vi har, i källaren är det ventilationen på sista bilden
Tacksam för goda råd!
Redigerat:
Det behöver skapas ett undertryck för att det ska komma in luft genom tilluftsventilerna.
Enklast är att öka frånluftsflödet, tex med en paxfläkt i tvättstugan och en köksfläkt som kan gå på låg fart.
Enklast är att öka frånluftsflödet, tex med en paxfläkt i tvättstugan och en köksfläkt som kan gå på låg fart.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Du kan hyra en borr, men enklast är att nyttja någon av de befintliga ventilerna
Tack för svar! Det hela beror alltså på avsaknad av frånluft?O Odi et Amo skrev:
I tvättstugan är det just nu tegelfasad. Det finns ett befintligt hål i fasaden för torkskåpet men det använder vi aldrig. Skulle vi t.ex. kunna använda det hålet för en sådan ventil?
Det finns just nu en köksfläkt i köket, men den är som sagt inte inkopplad elektriskt förmodligen pga att föregående ägare tabbade sig vad gäller ordningen på installation av el och fläkt (finns inga uttag i närheten). Skulle du säga att ett elektrikerjobb som drar fram elen till befintlig köksfläkt bör prioriteras, så att vi samtidigt kan fixa en köksfläkt som kan gå på låg fart (som jag antar kräver el?)?
Ja precis.
Du skriver inget om uppvärmningen av huset, men har det tidigare funnits tex en oljepanna så har den värmt murstocken och skapat frånluftsflödet. Om man tex bytt till bergvärme så minskar luftflöden pga kall murstock.
Jag hade tänkt att jag vill förbättra två saker: få ut smutsig och fuktig luft samt öka inflödet av frisk luft (som kommer behöva värmas upp). Kök, tvättstugor och badrum är de ställen där det oftast blir mest fukt.
I ditt fall så verkar problemet vara begränsat så man kan prova sig fram. För jobb där man tar in hantverkare kan det dock finnas skalfördelar, det blir inte dubbelt så dyrt att koppla in två fläktar som en etc.
Det går kanske att göra en provisorisk lösning för köksfläkten med en längre sladd som går till ett existerande eluttag?
Du skriver inget om uppvärmningen av huset, men har det tidigare funnits tex en oljepanna så har den värmt murstocken och skapat frånluftsflödet. Om man tex bytt till bergvärme så minskar luftflöden pga kall murstock.
Jag hade tänkt att jag vill förbättra två saker: få ut smutsig och fuktig luft samt öka inflödet av frisk luft (som kommer behöva värmas upp). Kök, tvättstugor och badrum är de ställen där det oftast blir mest fukt.
I ditt fall så verkar problemet vara begränsat så man kan prova sig fram. För jobb där man tar in hantverkare kan det dock finnas skalfördelar, det blir inte dubbelt så dyrt att koppla in två fläktar som en etc.
Det går kanske att göra en provisorisk lösning för köksfläkten med en längre sladd som går till ett existerande eluttag?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden