8 290 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Is på insidan av nya fönster
Nu när temperaturen börjar krypa neråt (-26gr) så märker jag att det blir is längst ner på en del av fönstren.
Betyder detta att det inte är tillräcklig ventilation vid fönstren? Fönsterkarmarna är djupa (20 cm i underkant och 15 cm i övrigt), vilket säkert påverkar.
Är det någon annan som har märkt något liknande?
Betyder detta att det inte är tillräcklig ventilation vid fönstren? Fönsterkarmarna är djupa (20 cm i underkant och 15 cm i övrigt), vilket säkert påverkar.
Mina tilluftsdon sitter i taket ovanför fönstrena och är riktade inåt rummet (från fönstret). Tanken är då (tror jag) att de ska "dra" med sig luft som ger en uppåtgående luftström framför fönstrena som även minskar kallraset vid fönstrena.
Har också problem med att det slår fukt i nederkant på fönstren när temperaturen kryper ner mot -15 grader. Har SP-fönster med energiglas och argongasfyllning, golvvärme och ventilation med FTX. Fönstersmygen är ca 15 cm djup och hindrar naturligtvis luftcirkulationen. Luftfuktigheten inne pendlar mellan 40-45%, vilket ju är rätt högt vid denna väderlek.
Har ett ftx från Enervent med roterande växlare och vad jag har förstått så återvinner roterande växlare en del fukt i värmeväxlaren och överför den till tilluften. I instruktionerna till Enervents aggregat står det också att luftfuktigheten bör ligga mellan 40-45%. Jag har testat att öka ventilationen och det har inte medfört nämnvärd skillnad i luftfuktighet.
AndersG, vad ligger du på luftfuktighet? Du kör ju också ett Enervent-aggregat.
Har ett ftx från Enervent med roterande växlare och vad jag har förstått så återvinner roterande växlare en del fukt i värmeväxlaren och överför den till tilluften. I instruktionerna till Enervents aggregat står det också att luftfuktigheten bör ligga mellan 40-45%. Jag har testat att öka ventilationen och det har inte medfört nämnvärd skillnad i luftfuktighet.
AndersG, vad ligger du på luftfuktighet? Du kör ju också ett Enervent-aggregat.
Att lano har is på fönstret innebär väl att innerglaset är så pass kallt att den den fukt som kondenseras mot fönstret fryser...att glaset är så pass kallt borde bero antingen på att det inte är tätt runt fönstret och kyla slipper in, eller så för att det inte finns nåt element under som värmer upp luften runt fönstret tillräckligt.
Kan trösta Lano med att har jag också is i nederkant på fönstrena... Minus 23 grader är det ute. Golvvärme + djupa smygar och "kallkant" i fönstrena är nog bovarna i dramat.
Framförallt retar jag mig på den där kallkanten. När jag skulle beställa Elitfönstrena ville inte försäljaren sälja varmkant åt mig. Ångrar att jag inte stod på mig :-/ Året efter så kom Elitfönster med sina varmkantsfönster... Han ville inte heller att jag skulle ha krypton i fönstrena som går ned till golvet för att "då kommer det att bli imma på utsidan bla. bla." Tog som tur var krypton. Nu har ju Elitfönster kommit med sina 0.9-fönster. Undrar vad han säger till dom som vill köpa 0,9-fönstrena?
Framförallt retar jag mig på den där kallkanten. När jag skulle beställa Elitfönstrena ville inte försäljaren sälja varmkant åt mig. Ångrar att jag inte stod på mig :-/ Året efter så kom Elitfönster med sina varmkantsfönster... Han ville inte heller att jag skulle ha krypton i fönstrena som går ned till golvet för att "då kommer det att bli imma på utsidan bla. bla." Tog som tur var krypton. Nu har ju Elitfönster kommit med sina 0.9-fönster. Undrar vad han säger till dom som vill köpa 0,9-fönstrena?
ab-cd skrev:Har också problem med att det slår fukt i nederkant på fönstren när temperaturen kryper ner mot -15 grader. Har SP-fönster med energiglas och argongasfyllning, golvvärme och ventilation med FTX. QUOTE]
Mina förutsättningar är det samma; Sp-fönster med energiglas och argonfyllning (tyvärr utan varmkant), golvvärme och FTX.
Har stora fönsterpartier på ena sidan av huset och där har vi lagt golvvärmeslingorna extra tätt, men det verkar inte hjälpa.
Fönstren är ju inte de absolut bästa (U=1,34), men det borde väl ändå inte frysa på insidan?
Har ett annat fabrikat i vinterträdgården med varmkant och där är problemet mindre trots sämre luftcirkulation. Vet dock inte om det beror på fönstren eller på isoleringen runtomkring fönstren?
Har provat att mäta temperaturen i "hörnet" mellan fönstret och fönsterkarmen. Där är det ca 9 grader idag (lite mildare ute, bara -18 gr). Är detta normalt? Beror den låga temperaturen på "kallras" eller att det läcker in kyla runtomkring fönstren? Hur tar man reda på detta enklast?
Kräver dessa problem åtgärd, eller är det "naturliga" problem vid låga temperaturer?
Många frågor blev det, hoppas att ni har en del svar!!
Misstänker att du har golvvärme?!lano skrev:Nu när temperaturen börjar krypa neråt (-26gr) så märker jag att det blir is längst ner på en del av fönstren.
Vad har du för temperatur och luftfuktighet inne?
Vid 20°C och 40%RH ligger daggpunkten runt 6°C, har man då golvvärme så räcker antagligen inte värmeeffekte vid fönstret för att hindra kondens.
Har du frost så är temperaturen på kanten under 0°C.
Det finns två sätt att angripa problemet
1. Höja temperaturen på glaset. (byta fönster eller rikta an varm luftström mot fönstret)
2. Öka ventilationen för att minska luftfuktigheten.
40-45% kan vara för fuktigt vid -20°C ute.
Sänker du fukthalten till 25%RH så kommer daggpunkten der mot -2°C
/Patrik
Vi jar just nu -10C ute och 30% RH inne. Vi har golvvärme och 240mm djupa smygar. Öppningsbara fönster är 2+1 och vi har aldrig haft vare sig kondens eller is inomhus. Har docklitet kondens ibland mellan fönsterglasen i sovrummet, men det är en annan femma..
Klicka här för att svara