2 735 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Axialfläkt?
Någon som kan tipsa om en någorlunda tystgående 120 mm, 220v axialfläkt ála chassimodell? Har monterat en sådan ovanför vedkaminen vilket gör mycket till värmespridningen i huset men den CO-variant jag köpt är mer högljudd än förväntat. Mått och typ av fläkt vill jag helst behålla eftersom installationen är gjord för det och vill helt inte göra om det arbetet (framdragen elkabel, gängade stänger att fästa fläkten i, "kamouflerande" inbyggnadslåda etc...).
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Papst 4890N snurrar på 1500rpm och ger 25dBA i ljudtryck. Max 70° arbetstemperatur. Kvalitetsfläkt.
Kostar 429:- + moms på ELFA.
ELFA - Papst 4890N

Kostar 429:- + moms på ELFA.
ELFA - Papst 4890N

Kom förresten att på tänka på en sak: CO-fläkten kör på 2900 rpm och uppges ha ett ljudtryck på 43 dBA. Om jag med en enkel dimmer drar ner den till motsvarande 1500 rpm kanske ljudtrycket sänks till ungefär samma nivå som Papst-fläkten? Å andra sidan minskar det luftflödet som nu ligger på 63 m3/h. Papst-fläkten verkar av någon outgrundlig anledning ge 80 m3/h på 1500 rpm.
Kan inte riktigt släppa budgettanken...
Edit: Nä, jag hade fel. CO-fläkten pumpar ut 144 m3/h. De Papst-fläktar som har motsvarande kapacitet, låter lika mycket som CO-fläkter (43 dBA). Sticker ner till CO och köper en dimmer istället för 139 kr...
Kan inte riktigt släppa budgettanken...
Edit: Nä, jag hade fel. CO-fläkten pumpar ut 144 m3/h. De Papst-fläktar som har motsvarande kapacitet, låter lika mycket som CO-fläkter (43 dBA). Sticker ner till CO och köper en dimmer istället för 139 kr...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kasch skrev:
ha ha, nu vart det dyrt att exprimentera.. ;-) bara skoja, känner igen mig själv...
Dimmern har säkert ett minsta och högsta värde som den klarar av att dimmra...
Vilken typ av dimmer eller varvtalsregulator köpte du?
Du behöver en varvtalsregulator som är anpassad för "små" laster, vet du hur mycket din fläkt drar?
Kan 12 Volt´s fläkt vara ett alternativ? då kan det räcka med ett effekt motstånd..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden