Hej,
I min lägenhet har jag 3 ventiler upp på väggen i tre rum. Jag tycker volymen på "vinddraget" är lite väl högt. Jag har reglerat spjäll etc så mkt som det går men önskar ändå minska volymen. Det är egentligen inte störande för det är inget ljud som piper eller viner utan det blåser bara. Men lite väl högt...

Ventilerna är typ 20 x 10 cm och rektangulära. Kan man köpa något filter som dämpar "blåset" som man kan sätta bakom ventilen?

Något annat tips?

Tacksam för svar.

MVH

Björn

Det kanske går att hänga framför "BAFFEL" ljudkudde med -hål- så att ljudet kan reduceras se ute i bland hänger det bafflar i taket. Spjället sitter i samband med gallret?-Det bör finnas injusterings späll ikanalen som tillför flöde till dig,från huvudkanalen,se ritning.

hej knut

Tänk på att om du stänger spjällen för att minska ljudet får du jhu mindre luft in i din lägenhet.

Och bor du i ett flerbostadshus med gemensam ventilation skall du inte röra spjällen. Stänger du spjällen då innebär det att du flyttar din luft till grannarna (som i sin tur klagar och stänger sina spjäll ... osv ... osv ...)

Om du har problem är det oftast enksalt att göra någon form av ljudskärm framför som Knut föreslår.

Beror lite på om ljudet kommer från luftspridaren eller från spjäll/kanal etc.

HEJ,Du får inte röra anläggningen!baffel går bra dåändrar du ingenting .
ritning kan du se på, kanse ägarn kan övertygas att ändra flödena.Men det kostar kronor.

VH KNUT

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.