Återigen tack FrittDrag, första gången jag arbetar med ventilation så din hjälp är mycket värd. Ramen har ingen gummitätning, så det blir till att täta där. Skall ha takfläkt men har ännu inte bestämt mig för om den skall gå med lågfart hela tiden med forcering vid behov, eller om den skall slås av när den inte behövs, därav backspjället för att förhindra kallras.

Tompa

Stäng aldrig av en frånäluftsfläkt, blir bara problem med kondens och annat i kanalerna.
Finns ingen anledning att stänga ventilationen i ett hus om du inte är borta väldigt långa perioder.
Du behöver alltid ha luftväxling i ett hus för att vädra bort fukt m.m.

• Gilla
Peter Lindqvist1
  • Laddar…
"Jepp avstick skall igentligen monteras innifrån kanalen, inte så mycket för täthetens skull som för luftfströmmen.
När man monterar avstick utvändigt blir inte kanten som luften skall glida över så slät som den skall vara.
Vet att det är svårt att få in avsticken i kanalen (man får "kasta in dom från änden så att säga) så därför blir det oftatast att dom monteras på utsidan, men alltså inte helt korrekt"
Hur får man in ett avstick i änden på röret??? Mina avstick går då inte in där?? Har 100 rör och 100 avstick. Kan fortfarande inte inse annat än att man måste sätta dom utvändigt.

gogu skrev:
Hur får man in ett avstick i änden på röret??? Mina avstick går då inte in där?? Har 100 rör och 100 avstick. Kan fortfarande inte inse annat än att man måste sätta dom utvändigt.
Har man lika dimmension på avstick och kanal är det alltid svårt, då får det bli utvändigt.
Därför jag föredrar t-rör där det går. Ger enklare, tätare och snabbare montage.

Och vart exakt står det att man ska montera avstick invändigt detta medför att du får en kant inne i stammen där det sammlas skit. Avstik inne i kanalen medför också ökad risk att viskan fastnar i kanalen.
Nej sätt avsticken utvändigt och kitta ordentligt utvändigt och invändigt se bara till att kllippa tillräckligt stort hål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.