13 425 läst ·
27 svar
13k läst
27 svar
Ventilationsproblem (kondens mm)
Sida 1 av 2
Hallå hallå!
Tänkte höra här om någon kan svara på mina funderingar.
Problem:
Imma på insidan av fönsterutorna i sovrummen (is på vintern),känns "fuktigt" i luften och i sängkläderna.
Det sitter en ventil ovanför fönsterna i alla sovrum som är öppen året runt, har provat att stänga men problemet kvarstår.
Jag kan inte montera spaltventiler på mina fönster heller (2-glas) finns inte plats för det.
Jag provade förra vintern att montera en fläkt mellan hallen och sovrummet men det hjälpte inte det heller (både som sug och blås)
Provade även att sätta på elementet väldigt varmt, men det hjälpte inte heller (har luft/luft som enda värmekälla annars)
Huset är tillägsisolerat på både ut och insida,så jag har djupa fönster (ca 15cm)
Dörrarna till sovrummen är alltid stängda när vi sover.
Nu till min fundering:
Jag tänkte att man kunde dra ventilationsrör ifrån alla sovrum upp till en fläkt på vinden. Ett frånluft system helt enkelt
Eller är det tilluften jag har problem med när det blir så här?
Dom enda frånluftfläktarna jag har idag är i tvättstugan och i badrummet ,men dom är på undervåningen längst bort i huset.
Självklart är det bäst att höra med ventilationsbutiker men bor man i en liten ort så...finns det ingen.
Tänkte höra här om någon kan svara på mina funderingar.
Problem:
Imma på insidan av fönsterutorna i sovrummen (is på vintern),känns "fuktigt" i luften och i sängkläderna.
Det sitter en ventil ovanför fönsterna i alla sovrum som är öppen året runt, har provat att stänga men problemet kvarstår.
Jag kan inte montera spaltventiler på mina fönster heller (2-glas) finns inte plats för det.
Jag provade förra vintern att montera en fläkt mellan hallen och sovrummet men det hjälpte inte det heller (både som sug och blås)
Provade även att sätta på elementet väldigt varmt, men det hjälpte inte heller (har luft/luft som enda värmekälla annars)
Huset är tillägsisolerat på både ut och insida,så jag har djupa fönster (ca 15cm)
Dörrarna till sovrummen är alltid stängda när vi sover.
Nu till min fundering:
Jag tänkte att man kunde dra ventilationsrör ifrån alla sovrum upp till en fläkt på vinden. Ett frånluft system helt enkelt
Eller är det tilluften jag har problem med när det blir så här?
Dom enda frånluftfläktarna jag har idag är i tvättstugan och i badrummet ,men dom är på undervåningen längst bort i huset.
Självklart är det bäst att höra med ventilationsbutiker men bor man i en liten ort så...finns det ingen.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Har du imma på fönstret under hela dygnet eller bara nattetid när ni sover? Om ni sover med stängd dörr och ingen ventilation så blir det ju fuktigare i rummet förstås, att det blir is under vintern visar på att den innersta rutan blir så kall att imman fryser = inga isolerande glas = kallras.
Nån form av frånventilation i rummet behöver du, måste du ha sovrumsdörren stängd? Fukt kan ju också tas bort med avfuktare eller "torrbollar" men grundproblemet, ventilationen, borde fixas ¨på nåt sätt.
Nån form av frånventilation i rummet behöver du, måste du ha sovrumsdörren stängd? Fukt kan ju också tas bort med avfuktare eller "torrbollar" men grundproblemet, ventilationen, borde fixas ¨på nåt sätt.
Hej
Imman kommer under natten när vi sover och försvinner sakta men säkert när vi öppnar dörren på morgonen.
Tyvär måste vi ha dörren stängd på natten,annars kommer katterna in.
En torrboll ställde vi in i vintras men det blev imma iallafall.
Så propblem med ventillationen har vi ju iallafall
Imman kommer under natten när vi sover och försvinner sakta men säkert när vi öppnar dörren på morgonen.
Tyvär måste vi ha dörren stängd på natten,annars kommer katterna in.
En torrboll ställde vi in i vintras men det blev imma iallafall.
Så propblem med ventillationen har vi ju iallafall
Du ska ha tilluft i sovrummet, dvs du ska känna att det blåser in luft utifrån i ventilen. Gör det inte det har du ett annat problem men ventilationen, nämligen att du inte har tillräcklig frånluft. Har ni fläkt på frånluften? Om ni inte har det ska ni nog titta lite på det. Självdrag funkar inte när man inte eldar i skorstenen. Har ni fläkt på frånluften bör ni kolla att ventilerna i badrum och kök fungerar, alltså att ni har ett märkbart utsug där.
Lycka till!
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej
Jo utsuget fungerar i kök och badrum men det spelar ingen roll på imman i sovrummet. Den är där oavsett om fläktarna är på eller inte.
Som sagt badrummet ligger så långt ifrån sovrummet som det bara går.
Tilluftsventilerna i sovrummena är det väldigt dåligt "flås" i man känner knappt nåt drag alls, Kanske ytterst lite om det blåser ute.
Det borde ju hjälpa att sätta in ett frånluftsystem eller har jag fel?
Jo utsuget fungerar i kök och badrum men det spelar ingen roll på imman i sovrummet. Den är där oavsett om fläktarna är på eller inte.
Som sagt badrummet ligger så långt ifrån sovrummet som det bara går.
Tilluftsventilerna i sovrummena är det väldigt dåligt "flås" i man känner knappt nåt drag alls, Kanske ytterst lite om det blåser ute.
Det borde ju hjälpa att sätta in ett frånluftsystem eller har jag fel?
om dörren är stängd så måste luften ta en annan väg ut ur rummet. Annars kommer det inte att fungera.
Det finns Överluft ventiler att köpa. På så sätt slipper ni ha innerdörren öppen & luften kan vandra.
Ventilen ska helst sitta högt upp i sovrumet ovan innerdörren.
Alternativet är att fräsa i dörren eller karmen så att luften kan vandra den vägen.
Men varm fuktig luft vill ju vandra uppåt.. så ett från luft system skulle nog fungera..
Det finns Överluft ventiler att köpa. På så sätt slipper ni ha innerdörren öppen & luften kan vandra.
Ventilen ska helst sitta högt upp i sovrumet ovan innerdörren.
Alternativet är att fräsa i dörren eller karmen så att luften kan vandra den vägen.
Men varm fuktig luft vill ju vandra uppåt.. så ett från luft system skulle nog fungera..
Hej
Sådana ventiler har jag kikat på. Men eftersom vår sovrummsvägg är 40cm!! tjock så blir det lite krångligt att sätta in sådana.
Men det måste bli samma princip som med fläkten jag satte där? Och det hjälpe inte hur jag än valde att den skulle blåsa (sug/blås) Kanske va fläkten för liten, men den blåste på bra (12v. datafläkt 12cm)
Men hursomhelst så måste inneluften bli bättre med ett frånluftsystem tycker jag
Sådana ventiler har jag kikat på. Men eftersom vår sovrummsvägg är 40cm!! tjock så blir det lite krångligt att sätta in sådana.
Men det måste bli samma princip som med fläkten jag satte där? Och det hjälpe inte hur jag än valde att den skulle blåsa (sug/blås) Kanske va fläkten för liten, men den blåste på bra (12v. datafläkt 12cm)
Men hursomhelst så måste inneluften bli bättre med ett frånluftsystem tycker jag
Ditt problem verkar som om du har för lite FRÅN luft.. Ja..
Och efter som du tänker sova i rummet så är det bäst att ha fläkten långt borta på tex vinden med en kanalfläkt. Då det blir mindre ljud.
Och efter som du tänker sova i rummet så är det bäst att ha fläkten långt borta på tex vinden med en kanalfläkt. Då det blir mindre ljud.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Du kan bygga en egen överluftsventil med två don eller galler och en bit spiro-kanal mellan. Då är 40 cm inga problem. donen är bra för de dämpar lite ljud som annars går i kanalen mellan rummen.
Nu har jag setat och letat efter info på nätet men har inte hittat det jag letar efter.
Min fråga är:
Kan man göra så enkelt som att sätta in frånluftsventiler i taket i alla sovrum. Sen skarva ihop rören på vinden med t-kors sen ihop med kanalfläkten och sen ut genom väggen på vinden? (enkelt förklarat)
Anledningen till just den frågan,är att jag försöker räkna ihop vad det kan kosta innan man bestämmer sig hur man ska göra.
Min fråga är:
Kan man göra så enkelt som att sätta in frånluftsventiler i taket i alla sovrum. Sen skarva ihop rören på vinden med t-kors sen ihop med kanalfläkten och sen ut genom väggen på vinden? (enkelt förklarat)
Anledningen till just den frågan,är att jag försöker räkna ihop vad det kan kosta innan man bestämmer sig hur man ska göra.
I princip är det så man gör vad jag vet men ett par saker kan vara bra att tänka på...
frånluft behövs ju egentligen inte i sovrum utan man sätter frånluftsdon i andra utrymmen, om inte de andra sovrummen har stängda dörrar så borde du inte behöva ha don i dessa.
det låter om ventilationen, det finns ljuddämpare att sätta in i ventilationsrören
fundera på att sätta ventil i dörrarna istället (vilka antagligen inte är 40 cm tjocka!) och ha en/två strategiskt placerade frånluftsdon i närhet av sovrummen
om du drar ut luft ur rummet så behöver du även luft IN, nu kanske du inte har så täta fönster så det är nåt problem, men annars blir det svårt att sova
frånluft behövs ju egentligen inte i sovrum utan man sätter frånluftsdon i andra utrymmen, om inte de andra sovrummen har stängda dörrar så borde du inte behöva ha don i dessa.
det låter om ventilationen, det finns ljuddämpare att sätta in i ventilationsrören
fundera på att sätta ventil i dörrarna istället (vilka antagligen inte är 40 cm tjocka!) och ha en/två strategiskt placerade frånluftsdon i närhet av sovrummen
om du drar ut luft ur rummet så behöver du även luft IN, nu kanske du inte har så täta fönster så det är nåt problem, men annars blir det svårt att sova
Problemet med imma är bekant..
Har huset källare, och hur ser i så fall ventilationen ut där?
Vi hade tidigare svåra problem med kondens/imma på fönstren, men det har blivit mycket bättre efter att vi installerade en liten avfuktare nere i tvättstugan. Den har påverkat klimatet i hela huset positivt.
Har huset källare, och hur ser i så fall ventilationen ut där?
Vi hade tidigare svåra problem med kondens/imma på fönstren, men det har blivit mycket bättre efter att vi installerade en liten avfuktare nere i tvättstugan. Den har påverkat klimatet i hela huset positivt.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Två krokar i dörrposten och ett kompostgaller? Funkar utmärkt för att stänga rummet för åtminstonde hundar och släpper garanterat igenom luft och fukt. Kanske katterna hoppar över?pg99 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Vi har också lite imma på sovrumsfönstret på vintern, typ 20 cm upp på rutan. Om det är mer om/när dörren är stängd vet jag inte. Men vi har ingen ventil där, men planerar att sätta in en...