2 605 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Fuktproblem utan frånluft?
Vi håller på och bygger ett fritidshus från Värsåsvillan, där det är plast i väggar + armerad plastfolie i bjälklaget mellan undervåning och vind. Ytterväggarna är isolerade från fabrik och vi skall själva isolera vinden (120+90+50 mm) efter det att all eldragning + elinstallation är klar.
Jag vill ha grundvärme på under vintern (kring 5-10 grader) men undrar om det kan bli några problem när det inte finns ngt färdigt frånluftsystem? Tilluften kommer via Freshventiler. Frånluften är mekanisk, men den kan jag inte installera förrän vi har målat och satt upp innertaket = ngn gång under våren.
Jag vill ha grundvärme på under vintern (kring 5-10 grader) men undrar om det kan bli några problem när det inte finns ngt färdigt frånluftsystem? Tilluften kommer via Freshventiler. Frånluften är mekanisk, men den kan jag inte installera förrän vi har målat och satt upp innertaket = ngn gång under våren.
Jag skulle nog installera en köksfläkt typ Futurums non-stop som kan ge ett lågt grundflöde under vintern. Då får Du ut emmissioner från material. Detta i väntan på bättre ventilation. Ev kan Du kosta på Dig en fläktkåpa med en kraftig takfläkt så kan Du få en tyst allmänventilation och fläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har du tilluftsventiler som är öppna och har på lite värme så ser inte jag att det skulle behöva ventileras mekaniskt då ingen vistas där. På vintern är uteluften torr och du sänker den delativa luftfuktigheten med värmen. Det kommer alltid att blåsa lite grann genom ventilerna i huset, så om ingen är där bör det inte bli något problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden