Att det uppkommer imma på insidan fönstret när det blir kallt ute är ett tecken på för dålig ventilation.
Det som krävs i regel är tilluft i sovrum och vardagsrum och ett frånlufts system typ frånluftsfläkt på vind eller tak.

Har det alltid varit så i ert hus eller har det blivit när ni gjort något med uppvärmningen eller någon form av renovering.

Du säger att du har luft/luft som enda värmekälla, hur var det innan med uppvärmningen och imma på fönstren.

Sen kan man göra som vissa säger att avfukta men det förnyar inte inomhus luften något utan torkar bara ut den.

Det enda rätta i min mening är att installera en fläkt på vinden eller taket som suger ut gammal fuktig luft och installera tilluftsventiler typ fresh 80/100 i ovannämda utrymmen.

Oavsett om man har imma på insidan fönstren så skall det finnas ventilation. minikravet är boyta i m2 *0,35 för att få fram liter/sekund som måste evakueras.
Exempel: 150m2*0,35=52,5 l/s är minikravet

Lite nyttiga länkar på fläktar och kanalsystem så du kan få en ungefärlig kostnad för material.
http://www.luftmiljo.se/
http://www.ventilationsbutiken.se/

Hej pg99,

vi hade (förhoppningsvis inte har) också samma problem. Imma på alla fönster, säkert 20 cm upp på vissa fönster. Huset byggt -65 med dåliga fönster och risig självdragsventilation (delvis pga platt tak=liten höjdskillnad).
Jag blev också fundersam över problemet men tänkte att med bättre isolerade rutor (varmare insida) och bättre ventilation borde problemet kunna lösas.
Har i sommar bytt samtliga fönster till bra 3-glasfönster och ska precis justera in det nya ventilationssystemet.
Har mao bra fönster men ingen ventilation för tillfället men vi har inte haft nån imma på rutorna än så länge fast vi haft ganska låga utetemperaturer redan.
Har du själv möjlighet att åtgärda något av dessa?

Mvh/Mattias

Har också problem med is och imma på insidan av fönstren (2-glas). En orsak kan vara för dålig ventilation, men det kan också vara en bidragande orsak om för mycket uteluft kommer in mellan själva fönsterbågarna. Om springan mellan inre och yttre fönsterbåge är för stor kommer det in för mycket luft utifrån och den inre glasrutan blir för kall. Det går att åtgärda med genomsläppliga tätningslister mellan bågarna. En billig åtgärd värd att testa!

Lycka till.

Vi har hus byggt -37. När vi köpte det var fönstren sådana som man ksulle sätta innanfönster i när det blev höst. Inge problem med imma. Vi bytte fönster till 2-glas kopplade och fick problemet med imma (och is!) på insidan av fönstrens nedre del. Vi lämnade in några fönster till glasmästaren som fräste urr innerkarmen och installerade ett energiglas (2 glas helt tillslutna) så att vi fick 3-glas fönster. Problemet med imma och is försvann, så vi gjorde så med alla fönster.

Vi har ovanstående problem och jag bytte i 2 fönster innerrutan till energiglas. Resultatet var ännu värre. De gamla fönstren har fortfarande ca 2cm kondens i nederkant men i de nyrenoverade har hela rutan kondens(På insidan mot rummet). förstår inte orsaken då rutan borde bli varmare. Kanske någon här har förslag? Börjar misstänka att de vänt glasen fel. Har även satt in extra tilluftsventil.

Har samma problem ex bytte ett 2 glas fönster till 3 glas men det blev ännu värre (har mekanisk frånluft +ventiler i rummet) men hittade en sida om kondens kolla på den sidan se om det kan vara något för oss.
www.windoc.se

Måste bara informera att jag vänt på ett glas och skillnaden är enorm. Ingen kondens på det jag vänt och mycket kondens på det bredvid.
I mitt fall skall metallsidan vara vänd mot ytterrutan. tillverkaren menar att det inte spelar någon roll med det gör det allagånger.
om ni är osäkra går det att mäta vart metallskiktet sitter med ohmmätare.

P.s på dagens energifönster kan man inte känna vart metallskiktet sitter. (Dock mäta)

hur kan man få kondens på fönstren när det är 21 grader inne och en luftfuktighet på 43% occh när det är 2 minusgrader?

Om innetemperaturen är 21 grader och du har en relativ fuktighet på 43 %, då är daggpunkten 7,9 grader. Gissar att fönstret inte är varmare än det iallafall.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Hur räknar man ut daggpunkten ?

Har bott i vårat hus ca 1 år nu. Vi hade ruggiga problem förra vinterhalvåret med imma på insidan av fönsterrutorna. (treglas). Nästan inget drag från ventilerna
I somras bestämde jag mig för att göra något åt detta. Klättrade upp på taket för att kolla i skorstenen. Där satt det visst en fläkt. Den var dock stendöd. Strömtillförseln var kapad på kallvinden. Det visade sig när jag undersökte saken närmare att de tidigare ägarna hade bytt köksfläkten med Aliance-system med en ny aliancefläkt. Men de glömde visst att koppla in centralfläkten igen.(eller var för lata?)

Nu är den iallafall inkopplad + en extra brytare så den slipper jobba i onödan när det inte finns behov.
Än så länge har det inte kommit någon imma och det är bra drag i ventilerna.

DET är ett ventilationssystem saknas det är vad tror.Det måste ta hänsyn till antal personer,djur även husets volym.Både huset ock människor tar skada av dessa förhållanden. HEJ KNUT

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.