Har ljudproblem i bostadsrätten. Låter på tok för mycket från frånluftsdonen i kök och wc.
Finns det någon typ av utanpåmonterad ljuddämpare för den typ av installationer där jag inte kan påverka rören i sig? Jag tänker mig en liten "designad" låda jag sätter innan själva donet.

Givet att det inte finns någon "färdig" enhet att köpa... säg att jag bygger en liten låda i gips med en förlängning av ventilationsröret fast med en ljuddämpare i. Får man göra en sådan lösning? Skulle det hjälpa??

För det första bildas ljudet du hör vid frånluftsdonet eller är det fläkten du hör??

Har du provat dessa strypinsatser?

http://www.casamja.se/ca/system/products/product.asp?m=7&id=29

Satte dit sådana på två av mina frånluftsdon som lät mycket. Fungerar hyfsat även om man inte tappar hakan över den ljuddämpande effekten (som kan vara beroende på om ljudet är hög- eller lågfrekvent)

Det är luftflödet som alstrar en hel del ljud. tar jag bort done minskar det en hel del men blir inte knäpptyst direkt.
Vart hittade du de där?

Köpte direkt från Casamja. Kom på posten 2 dagar senare. Kostar 115:- styck ex moms och frakt.

:mad: Jag antar att det finns flera grannar.Dessa är troligen ihopkoppade med systemet även du. OM någon ändrar läget på spläll,don.kåpor. Då ändras förutsättningarna!! Således måste du kontakta styrelsen för åtgärd.MEN du kan säätta en "baffel" för att skärma av ljudet.
HEJ KNUT:D:D

Vad har du för hemsideadress?

ltz skrev:
Vad har du för hemsideadress?
Då Knut V hage har detta med Ventilation som yrke är jag rädd för att länka till hans hemsida är ett regel brott. Iallfall om Knut själv gör det.

Så jag tror inte vi kommer att se någon länk till hans hemsida här.

Ingen fara.. jag hittade via google.. men fann dessvärre inte så mycket användbart som jag inte redan visste.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.