6 798 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Vad har ni fått för priser på FTX?
Är nyfiken på att höra vad ett FTX-system brukar kosta? Vad har ni betalt och vad har ingått, aggregat, kyla, arbete osv?
Jämfört med ett enklare system med mekansik frånluft med friskluftsventiler, hur mycket skiljer kostnaden?
Jämfört med ett enklare system med mekansik frånluft med friskluftsventiler, hur mycket skiljer kostnaden?
Tjena
Vi bygger också i örnsköldsvik genom myresjöhus. Vår extrakostnad för FTX blir 87000kr med arbete. Då är det något företag i sundsvall som säljer och monterar. Nu har jag det inte i huvudet riktigt, men det är efter att vi räknat bort frånluftsvärmepumpen som ingick och lagt till kostnad för anslutning av fjärrvärme 43000kr. Jag har skrivit om det i en annan tråd:
http://forum.byggahus.se/ventilation/74192-extrakostnad-ftx-jaemfoert-med-f-system-och-franluftvaermpump.html
Vi bygger också i örnsköldsvik genom myresjöhus. Vår extrakostnad för FTX blir 87000kr med arbete. Då är det något företag i sundsvall som säljer och monterar. Nu har jag det inte i huvudet riktigt, men det är efter att vi räknat bort frånluftsvärmepumpen som ingick och lagt till kostnad för anslutning av fjärrvärme 43000kr. Jag har skrivit om det i en annan tråd:
http://forum.byggahus.se/ventilation/74192-extrakostnad-ftx-jaemfoert-med-f-system-och-franluftvaermpump.html
Vi slutar på ca 25k. 220 m2 sutterängshus. Då hittade jag aggregatet billigt (obegagnat men ett par år gammalt, 7k), handlade delar på nätet och monterade själv. Fick offert från lokal firma oxå. 55k för delar och ca 90k inkl montering.
Tack för hjälpen! Nu har jag lite uppfattning om vad det brukar röra sig om för summor!
Vi har fått hjälp med en ritning genom en ventilationskonsult, så det lutar åt att vi (på något vis) ger oss på det själva...
Vi har fått hjälp med en ritning genom en ventilationskonsult, så det lutar åt att vi (på något vis) ger oss på det själva...
Vill bara passa på att tacka detta forum för all ovärderlig hjälp som bjuds. Har hittat allt jag behövde för min ventilationsanläggning här. Tips på köpställen, montering, hur kapa rören bäst, osv. Har precis justerat in min anläggning ikväll. Blir kul att se om vi får bättre luftkvalitet nu, framförallt i sovrummen som tidigare luktat halvruttet ganska fort.
Väljer ni att installera själva EmMi, sök efter uppgifter här på forumet, allt finns.
Som sagt, tack till alla som bidrar.
/Mattias
Väljer ni att installera själva EmMi, sök efter uppgifter här på forumet, allt finns.
Som sagt, tack till alla som bidrar.
/Mattias
Hej!
Vi har precis fått två offerter från USV.
Innehåll i din förfrågan:
Produkt: Byggsats med 77-79% värmeåtervinning, Heru-75, 1 plan, max 175
kvm
Beskrivning:
Art.nr: PHeru-75-1-175
Antal: 1 st
Pris: 37.842,00 kr
Heru-75 har nu ersatts med Heru-75S. Vet ej skillnaden än.
Produkt: Byggsats med 90 % värmeåtervinning - VM400EV, 1 plan, max 200
kvm, - vägg
Beskrivning:
Art.nr: P-VM400EV-1-200-V
Pris: 47.064,00 kr
Det här är utan installation. Har ingen aning om det är bra pris. Har inte kollat andra. Vad tror ni?
kvm
Beskrivning:
kvm, - vägg
Beskrivning:
Det här är utan installation. Har ingen aning om det är bra pris. Har inte kollat andra. Vad tror ni?
Jag tycker det ser ut som att den nya lösningen innehåller ett effektivare agregat, likanande det jag håller på att installera i mitt TH. Våran lösning gick på 57', så det är troligen inget dåligt pris du fått!Grandma skrev:Hej!
kvm
Beskrivning:
kvm, - vägg
Beskrivning:
Klicka här för att svara