Byggahus.se

gammalt hus, ny tillbyggnad

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi håller på att bygga till vårt 50-talshus. Tillbyggnaden blir betydligt större än det befintliga huset. Jag var från början HELT inställd på en IVT - twin (jord och frånluft) men efter att ha pratat med vissa personer så är jag inte lika övertygad längre. Enligt dessa personer så blir det svårt att bygga ett frånluftsystem då huset kommer att ha ett konstant undertryck och luft kommer att dras in från torpargrunden och från vinden i den gamla delen då den är dåligt isolerad och dessutom tunn.

jag inser att vi måste bygga ett ventilationssystem men kan vi bygga ett ftx eller nåt åt det hållet med de förutsättningar vi har? Några ideer - tips?

MVH
    /Ove

2. P
    Medlem Nivå 10
    På 50talet så byggde man normalt inte med diffplast i väggar & tak. Detta gör att du just kommer att få problem med att kontrollera till- & frånluften. Efter som du själv säger att luften kommer in lite varsom.

Detta kan man troligen begränsa genom att sätta in Till Luft ventiler i alla rum som ska ha till luft. Luften vill ta den enkla vägen, då är det enklare genom en ventil änn genom golvet.

Att du får in luft från vinden är igentligen inte någon större katastrof, värre med krypgrunden då.!

Även med FTX så har du ett svagt undertryck, just för att innomhus luften inte ska kunna passera genom hål i täta väggar.

Nu är jag ingen expert, men så har jag iallafall fattat att det fungerar..

3. F
    Medlem Nivå 1
    Ok...

nae, krypgrundsluft är inget man vill ha in i kåken... men hur ska man göra då? Jag måste ju ha ett ventilationssystem men hur i hela friden ska man lösa det då? Om man inte har en fläkt som drar ut luften så kommer antagligen att bli ganska kvavt i den nya delen... Kan man isolera grunden i den gamla delen? Vad kan man få för problem då? Skulle det verkligen räcka att sätta t.ex. fresh-ventiler på ett par ställen i gamla delen?
    Många frågor, många tankar har man när man bygger... :)

MVH
    /Ove

4. P
    Medlem Nivå 10
    Enklast är ju ett från luft system. En fläkt som suger ut luft från alla badrum & tvättstugor ev kök också.
    Till luft ventiler har du i alla andra rum i fönstren (överkant), tex fresh-ventiler. Många nybyggda hus löser man det hela på det viset. Sen har man en Frånluft-värmepump.

Isolera kryp grunden kan ge fuktskador i den. Fukten kommer då under sommarhalvåret. Då ute luften är varm & luften i krypgrunden är kall = kondens. Men som sagt var, det kan bli så.

5. F
    Medlem Nivå 1
    Nu har jag läst och blivit än mer konfunderad...

Alltså, FTX ger inte ett så stort undertryck som FLVP? Men kan man sätta in ett FTX i ett otätt hus då? Är det lilla undertrycket som trots allt genereras tillräckligt litet för att inte dra in luft från ställen man inte vill ha den ifrån?

Och blir det inte samma problem med ett nytt FLsystem? Alltså att luft dras in från ställen man inte vill ha den?

MVH
    /Ove

6. P
    Medlem Nivå 10
    ja.. FTX ger undertryck, ett som är mindre änn FLVP.
    FTX i otäta hus är inte så effektivt. Men visst det fungerar nog. Fast inte lika bra som i täta hus.

Har man fönster ventiler så tar luften den vägen in då det är lättare igenom att det är jobbigt för luften att gå igenom väggar och tak.
    Ett FL system är tex en FLVP.

Huvudsaken är att du har lite undertryck, så sugs luft in i huset i stället för att fuktig innomhus luft ska vandra ut i husets väggar & tak, som är ganska vanligt i äldrehus.