Tyst frånluftsventilation i badrum?

2k läst  1 svar

1. D
    Medlem Nivå 6
    Jag ska renovera badrum på övervåningen i ett gammalt hus med självdragsventilation. Nu funderar jag om följande lösning: Att sätta en kanalfläkt på vinden med kanal från badrummet på övervåningen, men även en ny kanal från toa/dusch på bottenvåningen (ligger rakt under badrummet på övervåning). Jag skulle vilja koppla båda kanalerna till samma fläkt. I båda rummen skulle jag vilja ha en strömbrytare för "forcerad ventilation" med 30-min timer. Övrig tid skulle fläkten gå på "normal varv". Utlopp från fläkten sker genom taket.

Är det en bra lösning? Vilka fläktleverantörer finns det för sådan fläkt? Hur hanterar man kondens i en sådan lösning (vinden är ouppvärmd)?

Alternativet är vanliga PAX-fläktar då båda rummen har en vägg mot murstocken med egna ventilationskanaler, men jag tycker dessa låter och är fula. Men det kanske är betydligt billigare?

Hur skulle ni gjort?

2. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    För att få det tyst se till att få plats med ljudfällor.

Hastighetsreglering kan man lösa genom att köra på en tyristor vid lågfart och sedan köra förbi den via timrar.

Kondensrisk i frånluftskanalerna på vinden löser du genom att svepa in dessa med t.ex. 5cm byggisolering (med papp).

Alternativ till kanafläkt kan vara en takfläkt, lite mer ljud utomhus med en takfläkt dock.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: