6 941 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Montering av underbeslag
Har precis fått delarna till vår nya imkanal. Vi har en takhuv som heter ABC-VH. Till den följde det med ett underbeslag - och det är här jag fått problem.
Som jag förstått det ska underbeslaget monteras och tätas fast ovanpå yttertaket (med själva "rördelen" riktad uppåt). Takhuvet ska sedan sättas ovanpå underbeslaget.
Jag trodde att jag hade allt klart och att jag bara skulle sätta takhuven på det monterade underbeslaget och sedan skulle det vara tätat. Otroligt förvånad jag blev när jag upptäckte att underbeslaget är för stort för att passa i takhuven??? Dvs takhuvet går ej att "trä" utanpå underbeslaget.
Vad är det jag inte begriper

Som jag förstått det ska underbeslaget monteras och tätas fast ovanpå yttertaket (med själva "rördelen" riktad uppåt). Takhuvet ska sedan sättas ovanpå underbeslaget.
Jag trodde att jag hade allt klart och att jag bara skulle sätta takhuven på det monterade underbeslaget och sedan skulle det vara tätat. Otroligt förvånad jag blev när jag upptäckte att underbeslaget är för stort för att passa i takhuven??? Dvs takhuvet går ej att "trä" utanpå underbeslaget.
Vad är det jag inte begriper
Underbeslaget skall monteras i råsponten under dina takpannor, sedan skall "ovanbeslaget" monteras ovan på takpannor (delvis under vissa).
Borde vara plats för underbeslagets hals mellan takpannor under råspont/papp-tak.
Borde vara plats för underbeslagets hals mellan takpannor under råspont/papp-tak.
Ok, om jag förstår dig rätt så ska takhuven och underbeslaget inte "gå omlott". Borde inte det leda till en betydligt sämre fuktspärr? Underbeslagets hals är väl ca 7 cm. Spontant känns det som att det inte ska få plats mellan takpannorna men jag har som sagt inte kollat.
Tanken är att det är underbeslaget som skall vara tätt (mot papp/råspont).
Den glipa som blir mellan underbeslag och takhuv kommer fungera som extra luftning av vinden.
Ibland kan man vara tvungen att klippa ner underbeslaget lite.
Takhuven är till för att det skall se snyggt ut och inte att regn eller snö skall tränga in under ttakpannorna.
Den glipa som blir mellan underbeslag och takhuv kommer fungera som extra luftning av vinden.
Ibland kan man vara tvungen att klippa ner underbeslaget lite.
Takhuven är till för att det skall se snyggt ut och inte att regn eller snö skall tränga in under ttakpannorna.
OK! Jag tror att jag förstår nu. Dock tycker jag fortfarande det känns som att det skulle bli bättre fuktsäkerhet om takhuven fick gå utanpå och ligga omlott med underbeslaget.
Men jag accepterar faktum
Tack för info!
Men jag accepterar faktum
Tack för info!
Klicka här för att svara