Jag har monterat tilluftsdon i alla sovrum (fanns inga förrut i hela huset) Har även satt pax fläktar som går kontinuerligt på lågt varv i båda badrummen. (frånluft via varsin kanal i skorsten) Problemet är att det öser in luft i det sovrummet på syd/väst sidan och kan inte känna att det kommer in nånting från de två andra sovrummen som ligger i nord/öst riktning. När det blåser mycket ute så verkar det som det snarare sugs ut luft i dessa två tilluftsventiler... varför blir det så här?

Inne i huset så måste luften kunna vandra fritt. Så det gäller att vid dörrar o liknande finns en glipa så luften kan vandra.

Har du detta problem även när dörrarna till rummen är öppna?

När det blåser mycket kan det lätt bli så att undertrycket på läsidan av huset är större än undertrycket inne. Om detta är ett problem avhjälps det genom att öka tilluften.

Öka tilluften? I det rummet då menar du eller? Ventilerna är självjusterande som stängs ju kallare det blir.... de står oftast helt oppna då det sällan är minusgrader nu förtiden.

Såg nu att jag skrev fel, jag menade att det var ett tecken på för lite frånluft. Går det att justera upp fläktarna?
Om tilluftsventilerna är självjusterande, kan det vara något fel med detta?

Då förstår jag... ja man kan justera upp fläktarna. Ska testa att dra på dom lite mer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.