Hejsan!
Vi håller på att totalrenovera en villa från 20-talet.
Huset är på 205 kvm i 2 plan + 125 kvm källarvåning, (varav 60kvm är nybyggd)
Jag hade egentligen tänkt använda mig bara av mekanisk frånluft, med tillluftsventiler i fasaden,
men jag har börjat tänka om och är nu inne på ett FTX aggregat på vinden med mekanisk tillluft oxå...
Så till mina funderingar;

Jag har planerat att ta frånluften på följande ställen i huset: 4 platser på bottenplanet:
1. På liten WC
2. I en städskrubb/hunddusch
3. Ett sovrum som kommer att fungera som "hundrum"
4. Samt separat kanal från kökfläkten)

2 platser på övervåning:
1. Litet badrum med dusch
2. Stort badrum med dusch & bad

Tilluften har jag tänkt på följande ställen i huset:
1 plats på bottenvåningen i ett vardagsrum
3 platser på övervåningen, två sovrum och ett allrum.

Till detta hade jag tänkt använda mig av vanliga tilluftsventliler med självdrag i väggen.

(I källaren blir det separata frånluftsfläktar i badrum & tvättstuga typ PAX, samt tilluftsventiler i vägg)

Så mina frågor:
Kan man kombinera mekanisk från & tillluft med vanliga ventiler om det inte finns möjlighet
att dra kanaler för att få tillräckligt med mekanisk tilluft?

Om det inte är lämpligt att kombinera, är det bättre då bara att använda sig av mekanisk frånluft och slå ur tankarna detta med tillluften? :-)

Kan man ha samma dimension i hela kanalsystemet (125mm) förrutom där man kopplar ihop med aggregatet?

/F

Jag tror utan att vara expert att det blir mycket svårt att kombinera mekanisk från & tillluft så som du har tänkt det.. Det blir nog svårt att få rätt flöden.

Det går att ha FTX och vanlig F i kombination. Dock måste det vara tätt mellan de områden som har frånluft och de som har FTX.

Ska man investera i FTX är nog det naturliga att koppla in hela huset, utom garage. Kostnaden för aggregatet har man i alla fall, och de positiva effekterna blir större vid hel installation.

FTX ska ha minst en tilluft eller frånluft i varje rum. Undantaget kan vara genomgångsrum, som har ett flöde från ett rum med tilluft till ett rum med frånluft. Frånluft tas från "smutsiga" rum (badrum, kök, toa) och tilluft ska in i främst sovrum.

Du kan antagligen bygga hela systemet på 125, men det är förmodligen inte någon optimal lösning. Rören ska helst dimensioneras efter någorlunda konstant lufthastighet, dvs tjockare rör vid stora flöden och smalare vid små. Vid aggregatet ska du kanske ha 200 och till sista ventil kanske 100.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.