Jag är i full färd med att bygga ut. I nybygget kommer jag att inrymma ett badrum/tvättrum. På vinden i det "gamla" huset sitter det en kanalfläkt som endast betjänar köket. Min fundering är att bygga vidare på detta system och förlänga det till det nya badrummet/tvättrummet. (Spiskåpan har ett eget system med utblås på taket). Behöver jag ordna en forcering till badrummet eller räcker det med den fart som är idag ? Bifogar en bild hur jag tänkt det hela.

Mvh

• Ventilationsyst.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör/ska inte ha tilluft i badrum (och kök).

Du bör skruva upp fartn på den befintliga fläkten när du kopplar in badrummet också. Samt se till att ventilationen är balanserad mellan köket och badrummet.

Med en sjysst basventilation, behövs ingen extra "forcerad" ventilation i bad rummet.

/Abbe

Sak samma med gäst-wc, ingen tilluft där utan dra om möjligt en frånluftskanal även dit.

Frågan är om den befintliga fläkten räcker till?
Gör den det är det bara att köra på, men gärna komplettera med en ljudfälla (om det inte redan finns i anläggningen) för att slippa ljudet från fläkten.

Tack för snabba svar. Det blir att inhandla lite spirorör mm och sätta fart......

Mvh

Lilljonte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.