10 997 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Ljuddämpare på ftx?
Hej
har efter lite sökande här om ftx bestämt mig för att använda 160 rör som stammar och grena ut till 125 till alla rum med till o frånluft.
frågan nu är allså ska man ha ljuddämpare på alla don eller inte??
tillluft endast eller både till o från?
har efter lite sökande här om ftx bestämt mig för att använda 160 rör som stammar och grena ut till 125 till alla rum med till o frånluft.
frågan nu är allså ska man ha ljuddämpare på alla don eller inte??
tillluft endast eller både till o från?
Det finns inget generellt svar på det, det beror t.ex. på vilket ljud som alstras av aggregat och kanalsystem och vad som uppkommer i donen och även dämpningen i donen. Om ljudet från donen dominerar så är en ljuddämpare meningslös.
Iofs så gör dom ju oftast ingen skada i alla fall. (Även om det finns fall där man sätter in så pass många ljuddämpare att fläkten får jobba hårdare och ljudavvgivningen ökar mer än dämparna dämpar.
Iofs så gör dom ju oftast ingen skada i alla fall. (Även om det finns fall där man sätter in så pass många ljuddämpare att fläkten får jobba hårdare och ljudavvgivningen ökar mer än dämparna dämpar.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det fins ett svar på detta.
För att eleminera ljudet i donen ska en flexibel ljuddämpar slang monteras innan varje don. Att öka en storlek i dimension precis innan varje don (ex. från100mm till 125mm) minskar lufthastigheten och därmed ljudet.
Lycka till
För att eleminera ljudet i donen ska en flexibel ljuddämpar slang monteras innan varje don. Att öka en storlek i dimension precis innan varje don (ex. från100mm till 125mm) minskar lufthastigheten och därmed ljudet.
Lycka till
...missade att skriva att du ska installera till- och frånluft för att uppnå balanserad ventilation. Ska du montera på vinden ska rören värmeisoleras med minst 80mm isolering. Fläktar med kvalitet klarar av kalla utrymmen
Lycka till!!!
Lycka till!!!
En annan fördel med felxibel ljuddämpare är att man kan använda den när man har svåra lösningar med böjar m.m.
En flexibel ljuddämpare kostar ungefär som två böjar.
Dock så dämpar en "riktigt" ljuddämpare bättre, och flexibla ljuddmäpare är lite svåra att rengöra med en viska (risk att man trasar sönder den).
Och sedan har migge "lite fel", en flexibel ljuddämpare minstar inte ljudet i doner utan ljudet från kanalsystemet.
Oljud från själva doner beror oftast på fel luftflöde eller fealktig tryckfall, gäller att välja rätt don i förhållande till luftflöde och önskat tryckfall över don.
Sedan är det inte säkert att man bara kan öka dimensionen från 100->125 och sätta ett 125 don, kan medföra att man får för lågt tryckfall över donet och svårt att injustera luftflödet den dag man skall göra det.
Blev kanske lite för teoretisk nu men i alla fall
En flexibel ljuddämpare kostar ungefär som två böjar.
Dock så dämpar en "riktigt" ljuddämpare bättre, och flexibla ljuddmäpare är lite svåra att rengöra med en viska (risk att man trasar sönder den).
Och sedan har migge "lite fel", en flexibel ljuddämpare minstar inte ljudet i doner utan ljudet från kanalsystemet.
Oljud från själva doner beror oftast på fel luftflöde eller fealktig tryckfall, gäller att välja rätt don i förhållande till luftflöde och önskat tryckfall över don.
Sedan är det inte säkert att man bara kan öka dimensionen från 100->125 och sätta ett 125 don, kan medföra att man får för lågt tryckfall över donet och svårt att injustera luftflödet den dag man skall göra det.
Blev kanske lite för teoretisk nu men i alla fall
tack för svaren, är ju kanon om man kan använda sig av de flexibla dämparna, lättare för mig oxo då jag måste börja dra lite rör nu i nybygget men de inte hade några dämpare hemma nu. en flexibel dämpare är som ett dragspel va?
då skulle man bara kunna kapa av röret och sätta dit det efter jag fått upp allt annat?
storlek på de flexibla dämpare, längd allså?
ok jag har fått en ritning till mitt hus med luftflöden osv, men de hade satt aggregatet på fel sida huset och därför måste jag vända lite på allt och hitta på egna lösningar. men försöker ändå göra som på ritning.
fast på ritningen var alla don 100mm och jag har efter läsning här bestämt mig för att köra 125 don och rör på alla större rum.
endast liten toa och klädkammare som jag sätter 100 don.
då skulle man bara kunna kapa av röret och sätta dit det efter jag fått upp allt annat?
storlek på de flexibla dämpare, längd allså?
ok jag har fått en ritning till mitt hus med luftflöden osv, men de hade satt aggregatet på fel sida huset och därför måste jag vända lite på allt och hitta på egna lösningar. men försöker ändå göra som på ritning.
fast på ritningen var alla don 100mm och jag har efter läsning här bestämt mig för att köra 125 don och rör på alla större rum.
endast liten toa och klädkammare som jag sätter 100 don.
Flexibla ljuddämpareär normalt 1.2 meter långa (utdragna) finns även någon variant som är kortare (inte mycket att ha tycker jag).
Tänk att ljuddämparen fort blir kortare om man börjar göra böjar med den.
Tänk på att om du ökar från 100 till 125 don finns risk att du kommer suga mest luft i dessa större don och inte får ut/in den mängd luft du vill ha i dom mindre 100 donen.
Beror lite på hur väl den som gjort ritningen räknat på don tryckfall m.m.
Tänk att ljuddämparen fort blir kortare om man börjar göra böjar med den.
Tänk på att om du ökar från 100 till 125 don finns risk att du kommer suga mest luft i dessa större don och inte får ut/in den mängd luft du vill ha i dom mindre 100 donen.
Beror lite på hur väl den som gjort ritningen räknat på don tryckfall m.m.
ok, den längre. då kan man ha den direkt på en kort bit rör som sitter ner i donet? och göra böjen till röret som går mot stammen då antar jag?
jag kommer allså ha 125 don överallt utom gästtoan och en stängd klädkammare, allså inte mycket förlust för mig iaf
men om han räknat noga på tryckfall eller inte vet ja ej, att jag vill gå upp på 125 don är för jag läst att det inte är tillräckligt med 100 don på ungj 20-30 l/s?
huset var uträknat till ungj 65 l/s ut och in.
uppdelat på 6 st tilluft och 5 frånluft
kommer allså ha 160 stam nästan hela vägen tills de sista 2 donen där jag går ner till 125 antagligen
jag kommer allså ha 125 don överallt utom gästtoan och en stängd klädkammare, allså inte mycket förlust för mig iaf
men om han räknat noga på tryckfall eller inte vet ja ej, att jag vill gå upp på 125 don är för jag läst att det inte är tillräckligt med 100 don på ungj 20-30 l/s?
huset var uträknat till ungj 65 l/s ut och in.
uppdelat på 6 st tilluft och 5 frånluft
kommer allså ha 160 stam nästan hela vägen tills de sista 2 donen där jag går ner till 125 antagligen
Tänk bara på att änden på flexljuddämparen har samma mått som en spirokanal, så du måste ha en nippel om den skall passa på en bit kanal.
Låter lite mycket med 20-30 l/s på ett 100 don, beror lite på fabrikat/modell. Så satsa på 125 don då.
Låter lite mycket med 20-30 l/s på ett 100 don, beror lite på fabrikat/modell. Så satsa på 125 don då.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden