4 633 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
FTX och Bergvärme
Vi ska bygga ett nytt hus i 2 plan och vi kommer att ha bergvärme och vattenburen golvvärme på båda planen. Är lite fundersam på hur man löser ventilationen, är FTX det enda alternativet? Är det i så fall ett bra alternativ ihop med bergvärmen? Går det bra att placera värmeväxlaren i tvättstugan?
Mvh
Pjadden
Mvh
Pjadden
Min uppvärmning med bergvärme drar 4500 kWh per år för 208 m2 hus.
Jag har ingen värmeåtervinning alls, men mycket bra ventilation.
Med återvinning kanske jag skulle spara någon tusenlapp. Hur mycket kostar återvinningen?
Om du däremot håller på att bygga skulle jag råda dig att satsa på FTX då du ändå måste ha ett ventilationssystem. Att ha frånluftaggregat med återvinning ger inte alls lika mycket tillbaka.
Det går att sätta återvinning av energi ur frånluften även med bergvärme men det är inte alls lika effektivt. Det ger inte ens 1 kW tillbaka.
Jag har ingen värmeåtervinning alls, men mycket bra ventilation.
Med återvinning kanske jag skulle spara någon tusenlapp. Hur mycket kostar återvinningen?
Om du däremot håller på att bygga skulle jag råda dig att satsa på FTX då du ändå måste ha ett ventilationssystem. Att ha frånluftaggregat med återvinning ger inte alls lika mycket tillbaka.
Det går att sätta återvinning av energi ur frånluften även med bergvärme men det är inte alls lika effektivt. Det ger inte ens 1 kW tillbaka.
Nya byggregler kräver återvinning av frånluften om inergiinnehållet är mer än <kommer inte ihåg me n har för mig att det motsvarade ca 50m2 golvyta> kWh/år. Hur man gör spelar mindre roll men verkningsgraden skall vara minst 70%.
Med en bergvärmepump så blir väl ftx i princip det enda vettiga.
BAS, vad menar du med 1 kW???
Med en bergvärmepump så blir väl ftx i princip det enda vettiga.
BAS, vad menar du med 1 kW???
Jag funderade också på detta när jag skulle dra ny ventilation (i mitt äldre hus). Har bergvärme och ville gärna återvinna energin i frånluften....
Men jag lyckades inte få ihop någon lönsamhet. Inte ens i närheten.... Därför valde jag enkel frånluft.
-Den där 1kW kanske kommer från FLM30 aggergatet som Nibe har. Man kopplar frånluften till en värmeväxlare som värmer inkommande brine. I min anläggning så blev det snarare frågan om minus resultat med denna jämfört med enkel frånluft. Den kostar också och komplicerar anläggningen. Min rekommendationen är att borra några meter djupare hål istället för detta..... Mer effektivt och säkert!
-Vanlig från/tillufts FTX.... Det skulle kosta rätt mycket att köpa och montera in en sån. Och skulle bli mycket mer komplicerat... Vinsten skulle bli förhållandevis mager idag. Bergvärmepumpen är så effektiv... Men jag har förberett, så den dagen energipriserna stigit några gånger till så kan jag börja återvinna.... FTX blev mer en fråga om eventuell ökad/minskad komfort?
Jaja, jag tycker som sagt att det är tråkigt att inte återvinna, men i dagsläget lönade det sig inte för mig. Om man bygger nytt, kanske man skall passa på att dra rör?
Men jag lyckades inte få ihop någon lönsamhet. Inte ens i närheten.... Därför valde jag enkel frånluft.
-Den där 1kW kanske kommer från FLM30 aggergatet som Nibe har. Man kopplar frånluften till en värmeväxlare som värmer inkommande brine. I min anläggning så blev det snarare frågan om minus resultat med denna jämfört med enkel frånluft. Den kostar också och komplicerar anläggningen. Min rekommendationen är att borra några meter djupare hål istället för detta..... Mer effektivt och säkert!
-Vanlig från/tillufts FTX.... Det skulle kosta rätt mycket att köpa och montera in en sån. Och skulle bli mycket mer komplicerat... Vinsten skulle bli förhållandevis mager idag. Bergvärmepumpen är så effektiv... Men jag har förberett, så den dagen energipriserna stigit några gånger till så kan jag börja återvinna.... FTX blev mer en fråga om eventuell ökad/minskad komfort?
Jaja, jag tycker som sagt att det är tråkigt att inte återvinna, men i dagsläget lönade det sig inte för mig. Om man bygger nytt, kanske man skall passa på att dra rör?
Redigerat:
Jag bygger nytt idag och resonerar precis som du. Dom kalkyler jag fått med återvinning av frånluften har helt enkelt inte varit något som är av intresse i förhållande till investeringskostnaden eller den lilla mängd sparad förbrukning. Däremot har jag också förberett så att jag kan dra ut luften genom garaget och passera värmeanläggningen och anslutas av den lösning som nu skulle bli aktuell. Men som sagt, inget av de bolag jag varit i kontakt med har kunnat visa att det är en vettig investering i mina ögon utan känns som det mest handlat om att sälja på mera grejer. Så min lösning blir enkel frånluft i dagsläget.Ugglan skrev:Jag funderade också på detta när jag skulle dra ny ventilation (i mitt äldre hus). Har bergvärme och ville gärna återvinna energin i frånluften....
Ni har så rätt. Jag har jobbat med ventilation i 20 år och det har väl hitills inte gått att räkna hem en återvinningsanläggning annat än undantagsvis. Däremot så blir ju komforten och inneklimatet så mycket bättre om man får kontroll på tilluften också.
Klicka här för att svara