15 035 läst ·
6 svar
15k läst
6 svar
Ventilation i klädkammare?
Funderar på om man kan sätta in nån typ av ventil i klädkammarna som vi har längs sidorna på snedtaket på övervåningen.
Tycker att kläderna luktar lite "instängt" när dom har hängt där länge.
Är det helt fel att sätta dit nån ventil ut genom ytterväggen från klädkammaren?
Eller brukar man ha nån ventil i klädkammare?
Vad ska det vara isåfall? Frånluft?
Nån som kan tipsa om en lite smidig ventil som skulle kunna passa i en klädkammare som sätts ut genom utterväggen så det måste ju även sitta nåt typ av vintilgaller på utsidan.
Tycker att kläderna luktar lite "instängt" när dom har hängt där länge.
Är det helt fel att sätta dit nån ventil ut genom ytterväggen från klädkammaren?
Eller brukar man ha nån ventil i klädkammare?
Vad ska det vara isåfall? Frånluft?
Nån som kan tipsa om en lite smidig ventil som skulle kunna passa i en klädkammare som sätts ut genom utterväggen så det måste ju även sitta nåt typ av vintilgaller på utsidan.
Om du har mekanisk ventilation (F eller FT), så finns det små och smidiga don som kallas "klädkammardon", 30-50 mm i diameter. Man kan använda elrör för att ansluta dem mot en frånluftskanal. Det förutsätter förstås att du nu i efterhand kan komma åt någon frånluftskanal. Annars funkar väl en ventil i väggen (men då blir det tilluft).
Jag har ej mekanisk ventilation, utan det är enbart självdrag.arny skrev:Om du har mekanisk ventilation (F eller FT), så finns det små och smidiga don som kallas "klädkammardon", 30-50 mm i diameter. Man kan använda elrör för att ansluta dem mot en frånluftskanal. Det förutsätter förstås att du nu i efterhand kan komma åt någon frånluftskanal. Annars funkar väl en ventil i väggen (men då blir det tilluft).
Ja, en ventil i väg´gen går ju men då blir det ju tilluft och jag har för mej att det ska vara frånluft i klädkammare?? eller funkar det med vilken ventil som helst??
Luften inne i bostaden måste ju kunna vandra i från din Till luft ventil (i tex sovrum) till din Från luft som du har i tex badrum.
Det kan man lösa genom att man sätter Överluft don /ventil i innerväggarna. Ofta så har man en glipa i dörren in till sovrummet. Men sen är "Händiga Per" där och lägger nytt golv eller byter dörr och då kan glipan försvinna.
Det kan man lösa genom att man sätter Överluft don /ventil i innerväggarna. Ofta så har man en glipa i dörren in till sovrummet. Men sen är "Händiga Per" där och lägger nytt golv eller byter dörr och då kan glipan försvinna.
Men för att det ska fungera krävs det väl att jag har nån typ av frånluftsventil i klädkammaren?Per-Erik skrev:Luften inne i bostaden måste ju kunna vandra i från din Till luft ventil (i tex sovrum) till din Från luft som du har i tex badrum.
Det kan man lösa genom att man sätter Överluft don /ventil i innerväggarna. Ofta så har man en glipa i dörren in till sovrummet. Men sen är "Händiga Per" där och lägger nytt golv eller byter dörr och då kan glipan försvinna.![]()
Annars så "vandrar" det ju inte in nån luft i klädkammaren?
Men jag ringde till "Fresh"....
Och dom hade inget riktigt bra tips.....men dom sa att jag borde kunna sätta dit nån typ av "Tilluftsventil" som släpper in lite luft in i klädkammaren, och att det borde funka.
Alternativet var att sätta dit nån typ av frånluftsfläkt, men det ser jag som överkurs. + att jag vill ej ha en fläkt som susar i klädkammaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden