Vi har ett snyggt men småkorkat designat sovrum. En altandörr plus två liggande fasta fönster är vad som finns, en riktigt varm dag blir det för varmt i sovrummet trots Fresh 90 ventil (finns i alla sovrummen/allrum). Eftersom vi har larm och en kontakt sitter på altandörren kan vi inte ha vädringsöppet där och samtidigt få skalskydd på natten vilket är önskvärt eftersom altandörren ligger i skymundan. Min tanke är då att installera ytterligare en Fresh-ventil som bara får vara öppen vid varm väderlek. Min fråga är helt enkelt om det finns några ventilationstekniska problem med detta?

Det borde inte bli några större problem.
Ibland kan för mycket tilluft göra så luften går ut till trapphuset men det är bara extremfall.
Har dock svårt att tänka mig att du får så mycket svalare pga denna?
Cirk kylare, markiser persienner solfilm är bättre lösningar kanske?

Antagligen har du någon frånluftsfläkt i ditt hus? Den är normal injusterad för att suga ut ett bestämt flöde. Även om du sätter en fresh-ventil extra i väggen kommer den inte att suga ut mer, dvs du kommer bara att få en marginell ökning av uteluften i sovrummet.

Kan du däremot öppna en hel dörr så kommer vind och termiska krafter att göra att du får betydligt mer flöde in/ut ur rummet.

Att ventilera på sommaren göra knappast rummet speciellt kallt. Ventilera gör man för att få in (frisk?!?) uteluft i rummet. Skall du kyla behöver du en kylanläggning, eller som Raukas skrev; minska värmen in i rummet.

Är väl mer ute efter att det skall fläkta lite mer snarare än kyla ner, i de övriga sovrummen är det lagom med de Fresh-ventiler som finns men vårat föräldrasovrum är ganska stort, men det kanske är lika så lönt att leta upp en lite bättre - och tystgående - bordsfläkt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.