3 916 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Till-luft källare
Jag har ett hus som är byggt -39. Källaren är en ren kall-källare med bara betongväggar och det finns inga värme-element utan endast lite spillvärme från pelletseldningen. Förutom en ventil som sitter i fönsterglaset i pannrummet, är källaren helt fri från till-luftsventiler. Källarfönstren har hängt med sedan huset byggdes, så därifrån kan det komma in lite luft. I tvättstugan sitter två st frånluftsventiler i murstocken och de verkar fungera bra. Eftersom jag har tänkt fixa till putsen på sockeln utvändigt, undrar jag om jag ska lägga ner arbete på att försöka göra ett par hål i sockeln för till-luftsventiler, eller om jag helt enkelt ska låta bli. Saken är den att väggarna är riktigt tjocka, så om jag ska göra det, måste jag nog anlita en firma för håltagning. Hoppas någon kan ge mig ett bra svar. Kan tillägga att jag har en luftfuktighet på ungefär 55-60 %.
Hade ett hus från -54 där förra ägarna stängt alla ventiler i källaren för att spara värme, med resultatet at att det var fuktigt istället... Direkt när vi flyttade öppnade jag alla ventiler ca 8-10mm så att det kunde komma in lite luft samt satte in två elradiatorer på ca 15 grader och vips var luften bättre (varm luft mättas ju vid högre temp så det känns bättre genast). Hade jag varit som dig hade jag satt några ventiler för att få in lite frisk luft.
Eller låt det vara som det är och sätt in en avfuktare. Funkar klockrent här hemma.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har du mätt Radon halten?
I källare från den tiden kan få in markradon då konstruktionen gjordes utan hänsyn till just Markradon (var på den tiden helt okänt).
Så om det finns höga halter av markradon i marken så är risken att du får in radon i källaren. Radonent riskerar sedan att stiga upp till Boytan.
Om det inte är för höga värden på markradonet så kan man ventilera bort radonet genom att ventilera just källaren. Så man hindrar radonet att stiga till Boytan.
i mitt fall (källare från -37) så har man täppt till i Boytan så att man har i stort sätt ingen Till luft där. Till luften sker i från källaren (där det läcker in markradon). Jätte bra tyckte förra ägaren på så sätt blir Till luften för värmd, då tempen i källaren ligger runt 15 grader..
Inte så smart då det är Radon där nere.. Så jag kommer jobba på att täta grunden så mycket det bara går och sedan satsa på Frånluft. Helst ska det i mitt fall vara lite undertryck i källaren..
I källare från den tiden kan få in markradon då konstruktionen gjordes utan hänsyn till just Markradon (var på den tiden helt okänt).
Så om det finns höga halter av markradon i marken så är risken att du får in radon i källaren. Radonent riskerar sedan att stiga upp till Boytan.
Om det inte är för höga värden på markradonet så kan man ventilera bort radonet genom att ventilera just källaren. Så man hindrar radonet att stiga till Boytan.
i mitt fall (källare från -37) så har man täppt till i Boytan så att man har i stort sätt ingen Till luft där. Till luften sker i från källaren (där det läcker in markradon). Jätte bra tyckte förra ägaren på så sätt blir Till luften för värmd, då tempen i källaren ligger runt 15 grader..
Inte så smart då det är Radon där nere.. Så jag kommer jobba på att täta grunden så mycket det bara går och sedan satsa på Frånluft. Helst ska det i mitt fall vara lite undertryck i källaren..
Jag gjorde radonmätning i vintras och årsmedelvärdet ligger under 30 Bq/m3 på boyte-delen. Hade ingen dosa uppsatt i källaren. Har även dränerat runt hela huset, vilket gjorde stor skillnad på luften i källaren. Frågan kvarstår dock: Ska jag satsa på att ta upp ett par hål i väggen för till-lutt eller ska jag låta bli. Ändras förutsättningarna om jag t ex byter ut källarfönstren, vilket gör att det blir tätare i källaren. Har även funderingar på att koppla på ett element på det vattenburna systemet. Som jag skrev i början så verkar frånlufts-ventilerna (2 st) som sitter i murstocken i tvättstugan, dra ut ordentligt med luft. Har kört med min Woods avfuktare sedan i går eftermiddag. I dag på morgonen var behållaren full (gått ca 15 timmar) och displayen visar strax under 60 % luftfuktighet. Kan man dra några slutsatser av det ? Måste bestämma mig nu om jag ska ta upp hål eller inte.
men var kommer luften i från...
Du skriver att du har frånluft i tvättstugan och att luft går ut där. Den måste komma någonstans ifrån?
Om jag förstog rätt så har du också ett pannrum med tilluft och frånluft via pannan, antar jag?
Helst bör luften från pannrummet inte gå in i tvättstugan och upp. Tror att pannrummet bör ha helt egen ventilation, undra om inte detta är ett krav. Har ett svagt minne att jag läst om det här på forumet. Se bara till att det finns tillräckligt med tilluft till pannrummet, går åt vid förbränning.
Finns det flera fönster i källaren?
Det är inte så att de saknar tätningslist nertill och att det på detta sätt kommer in luft den vägen?
Om du tänker borra: Jula säljer en sats med tre borr, största 107mm. Om man har lämplig maskin och tid så kanske det blir billigare att köpa borr och göra själv, en att låta någon göra jobbet.
Du skriver att du har frånluft i tvättstugan och att luft går ut där. Den måste komma någonstans ifrån?
Om jag förstog rätt så har du också ett pannrum med tilluft och frånluft via pannan, antar jag?
Helst bör luften från pannrummet inte gå in i tvättstugan och upp. Tror att pannrummet bör ha helt egen ventilation, undra om inte detta är ett krav. Har ett svagt minne att jag läst om det här på forumet. Se bara till att det finns tillräckligt med tilluft till pannrummet, går åt vid förbränning.
Finns det flera fönster i källaren?
Det är inte så att de saknar tätningslist nertill och att det på detta sätt kommer in luft den vägen?
Om du tänker borra: Jula säljer en sats med tre borr, största 107mm. Om man har lämplig maskin och tid så kanske det blir billigare att köpa borr och göra själv, en att låta någon göra jobbet.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Den förmodade till-luften får jag förmodligen från de gamla otäta fönstren och ytterdörren i källaren. Har 7 st källarfönster. Frågan är vad som händer om jag sätter in nya källarfönster. Ska jag dessutom koppla på en eller två radiatorer till det vattenburna systemet kan jag ju inte ha gamla otäta fönster.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden