Jag kommer installera en frånluftsfläkt i den tvättstuga jag nu bygger och den får dra ut luft genom ytterväggen när det blir för fuktigt. Frågan är hur mycket värme man förloar i huset på att låta denna fläkt dra ut luft 2-3 timmar per dag vintertid? Förlorar man väldit mycket energi på det viset så känns det ju dumdristigt att bara dra ut den varma fuktiga luften rakt ut, men jag antar att en värmeväxlare inte är ekonomiskt försvarbart i ett sådant här sammanhang. Tvättstugan är 4kvm stor och har en dörr in till köket.
Huset har i övrigt ett självdragssystem med från luft i badrum och kök.

Troligare är att du behöver köra den på sommaren då fuktigheten är högre i luften då men ändå så borde den ju bara "minska" på självdraget eller åtminstone ta tilluft på samma sätt som detta, dvs genom väggar, fönster osv.

Hur stor förlusten blir är ju svårt att mäta eller ens gissa sig till. Det hela beror på hur tätt eller egentligen hur läck ditt hus är, är det relativt tätt borde det ovan ske, i värsta annat fall så förlorar du betydligt mer dvs du adderar det merdrag som fläkten ger. Värmeförlusten beror också på yttertempen.

Jag har självdrag i mig tvättstuga och på vintern torkar tvätten übersnabbt. Har en luftavfuktare men den har inte gått en enda gång. :D

Egentligen är denna fukt "bra" för andningsvägar, slemhinnor osv då vinterluften (iaf häruppe) är torr.

Det går att beräkna ganska bra hur mycket energi du skulle göra av med. Men det beror på var i landet du är, hur varmt du har det inne och hur stort luftflöde du vill ha.
Om jag gissar på mellansverige, 20 grader och 150kbm/h och att den går 800h/år jämnt fördelat över året kommer energiförlusterna ligga i storleksordningen 400-700 kWh/år. Så en värmeväxlare måste vara bra billig för att det ska vara värt att sätta in en

Intressant diskussion för mig som går i samma tankar: Hur ser beräkningen ut som ligger bakom din uppskattning Capelito? Vilken energimängd går det åt för att höja temperaturen på en liter luft en grad? Eller har du använt ett annat sätt att uppskatta förlusten?

Hälsningar Per

Hittade denna formel:

Pvent ~= 0,33 * n * V * deltaT [W]

n: antal luftomsättningar per timme
V: volym [m3]
deltaT: skillnad i temperatur inne/ute [C]

Så 150 kvm hus i södra Sverige (medeltemp 8 C), luftomsättning 0,5:

~ca 6000kWh i förluster

Då går naturligtvis ventilationen dygnet runt med luftomsättning varannan timme.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.