Håller på att bygga ut huset och sådeledes byter jag ut / bygger om FTXen.
Jag har fått ett Irisspjäll med leveransen men detta finns inte med på "ritningen "jag fått.
Var borde spjället sitta? på till eller från luft före eller efter ljuddämparen?

Svårt att säga utan att se ritningar, kan du inte få tag i den som konstruerat anläggningen? Det brukar stå på ritningarna.

Ljuddämparen skall i alla fall sitta så att du dämpar ljudet från spället mot donen. Dvs efter spjället på tilluften men före spjället på frånluften.

Krukset är att det är semetertider och "konstrutören" har semester.
Jag får pula med lite annat så länge, det fattas endå en del ventprylar...

Har nu kommit på en till fråga till:
Jag har dragit rör till aggregatet och kondensisolerat rören,monterat två ljuddämpare "före" aggregatet
men har ej fått någon isolering till ljuddämparna.
Behöver jag kondensisolera ljuddämparna??

Nej, ljuddämparna behöver inte isoleras om det är vanliga 50 mm tjocka.

eddie skrev:
... och kondensisolerat rören ...
Undrar lite vilken typ av isolering du använt, tänk på att frånluftskanaler och tilluftskanaler (alltså kanaler mellan aggregat och hus) bör isoleras rejält annars tappar man den temperatur dom man vill återvinna i värmeväxlaren.

Alla rör ligger under minst 300 lösull och de två som går ut resp till aggregatet är desutom isolerade med nån 50mm isoler strumpa med aluminiun utsida.
Men man borde kanske isolera mellan ljuddämparna med vanlig isolering i stället för lösull(dom ligger ju bredvid varandra )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.