systemfel skrev:
Tryghetsvakten kanske kan funka ?.. Har läst mycket om torpargrund/krypgrund alla kommer med 100 olika svar har själv köpt ett hus med torpargrund/krypgrund . Har även förhöjda värden av relativ fuktighet. får vara 70-75% har 85% det jag ska göra är 1 installera belysning så jag kan se vad fan jag gör vid inspektion mm. 2 Åldersbeständigplast + en mätare som mäter fukten. 3 spola dräneringen med högtryck (kan vara stopp) 4 kolla så inget lutar in mot grunden . 5 Sätta in tryghetsvakten.. man får ju helt enkelt hålla koll ibland kanske man inte ska göra något . Ibland kan situtionen bli 10 gånger värre om man ändrar något. om man ska ändra något gör det i steg så man ser följderna av det. Nu kanske jag är helt ute och cyklar men som sagt försöker man inte så vet man i heller inte
Har installerat trygghetsvakten för 18 mån sen. Funkar bra.
Klimatet i vår krypgrund är mycket torrare. Innan hade jag en del små fuktfläckar i sanden, men dessa finns inte kvar.

Vad är hög fukthalt i en krypgrund?

Tja, enligt dokumentet från solarventi så bör man inte ha mer än 75% relativ luftfuktighet i krypgrunden.

Fast det där med relativ luftfuktighet, funkar inte det så att om man värmer upp luften så sjunker den relativa luftfuktigheten fast luften innehåller lika mycket vatten ?

jonand skrev:
Fast det där med relativ luftfuktighet, funkar inte det så att om man värmer upp luften så sjunker den relativa luftfuktigheten fast luften innehåller lika mycket vatten ?
Det är precis så trygghetsvakten och solarvent fungerar (anser jag, för säkert mothugg nu) genom att höja temperaturen i grunden sjunker den relativa luftfuktigheten, vatteninnehållet är det samma.
Men det viktiga för grunden är en relativluftfuktighet under 75% (inte lönt att försöka sänka den under 60% om jag inte minns fel)

Oj, jösses. Det där dokumentet om Solar Venti och krypgrund va ju rena skämtet.

Tänkte skriva att det inte var tillverkaren som gjort det, men blev lite osäker. Det ligger på deras domän, orkar inte kolla upp.

PS. Bara för att det var ett skrutt dokument, så behöver det inte betyda att det inte funkar eller är bra/dåligt.

Jag hade ibland 80-90% RH i grunden. Installerade en Munters MH270 och deras hygrostat. Nu ligger jag aldrig över 63% (vilket hygrostaten är inställd på). Innan installationen luktade det jordkällare, nu är det helt luktfritt i grunden.

Jag installerade det mesta själv, dvs täckte marken med fiberduk + plast, täppte igen ventiler och hände upp spirorör. Därefter kom en montör från Munters och justerade systemet (ingick i köpet av MH270).

Jag är jättenöjd, både med anläggningen och hjälpen från Munters.

Känns väldigt tryggt att veta att mögelrisken är eliminerad. Mögel mm kan uppstå över 70% RH.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.