Ventilation
Mich: Om det är nybygge så borde det naturligtvis finnas med i konstruktionen från början. Borra i bjälkar skulle inte jag göra. Bättre att gå längs med dom. Finns det garderober på övervåningen så kan man utnyttja dom. Behöver ju inte mata hela det planet med ett rör, utan kan gå ned genom 2a våningen på flera ställen. Samordna mellan rummen kan man ju också göra, t.ex. så att
pelleulf: Hej! Det låter ju bra och utförligt! Behöver det vara 160 spiro i hela systemet dvs. även efter fläkten och ut i skorstenen? Den blir ju rätt biffig då.(sitter på en takkupa). Ljuddämpare?? hur ser en så´n ut. Montering? Fabrikat? :confused: Tack för svaret !!!!!!
Honeybun: Jag skulle vilja veta var man kan få tag i snygga diskreta ventilationsgaller. Jag har nämligen en skorsten som går upp i ett schakt och jag skulle vilja få ut värmen från schaktet med hjälp av galler som jag bara sätter i gipsväggen precis ovanför golvet(20 cm upp på väggen). Det skall vara ett inbyggnadsgaller. Eftersom eldning inte är min primära uppvärming utan endast för
AndersS: Glömde tillägga det samma som -MH- skrev att vi under sommarhalvåret nästan alltid har fönstret i sovrummet och vardagsrummet öppet med en liten springa. Inte high tech men fungerar i praktiken då självdraget är dåligt, resten av året blir det istället att strypa frånluftsventilerna. Risken med självdragshus och dålig luft är nog störst om man renoverar och "plastar igen" enligt
wintermania: Strålande, då är jag helt med på banan. Återstår bara att komma fram till var röret skall mynna ut i undertaket :-)
Raukas: Standard dimesion för cirkulärt är 63 80 100 125 160 200 250 315 400 500 630 mm. Kan du tänka dig ett runt galler/ventil så kolla vad typ Lindab Ahlsell m fl har.
Raukas: Ja, det finns sk "kineshattar" som är en kanalbit med ett litet tak. Finns olika modeller på bl a Lindab Ahlsell mm.
Tjoa: [citat] Ja eller så tar elden en annan väg...brinnande fett som droppar neråt istället.... Säg åt gubben att det är skitsamma eftersom du rengör din imkanal var 6 månad... med andra ord finns det inget som kan brinna i den. O pika han sen o fråga hur ofta han gör rent sin... ;):D
Allium: Skall dock vara ventilaer med lååågt tryckfall i självdragssystem, därför brukar det sitta tallriksventiler. Sätter du en kontrollventil så skall den vara mycket öppen.
LinaoMarkus: tilluft med bra spridning (bra don, rätt injusterade) tycker inte jag tillför olägenhet även om tempen kryper ner mot 15 grader. Naturligtvis måst eman kompensera detta med varmare golv, men det är ju ändå där man vill ha värmen.
Allium: Hej Gustav, 1. Det går givetvis att bygga ett litet "styrsystem" med 2 fuktgivare som startar och stoppar fläkten. Exempelvis Regin har det du behöver till skapliga priser, dock tror jag inte de säljer till privatpersoner men enn vvs-firma eller grossist kan säkert beställa det åt dig. 2. Skall den gå konstant så räcker det med en varvtalsreglering (tyristor typ). 3. Ja, tyst skall det
Allium: Brukar vara asbest på baksidan av luckan så man kan ju ta det lite försiktigt med den...
Mattias_Olsson: spelar det någon roll för självdraget om jag har ventilen ut genom väggen eller ut 1m ovanför rumstaket? rummet är på övervåningen.
pellesnurr: Faktum är att jag har något liknande i mitt hus. Det är dock ingen braskassett, utan en inmurad öppen spis. I mitt fall tar en fläkt luft från garaget (kallt) och blåser in i kanaler bakom spisen, och vips kommer varm och torr luft ut i rummet (som ligger i källarplan, suterränghus). Smart, men jag använder den inte så ofta då det ryker in... /per
Raukas: Det gör ingen större skilnad. Ska du montera ljuddämpare behöver du bara se till att den får plats.
Sailorman: Det finns en slags anslutningsbläck som man kan sätta under / innertaket och få en "snyggare" avslut av isoleringen.
Bambi: det är kallvind ovanför, men det känns inte som det kan lösa det på annat sätt så får väl nöjja mig.. tack för svaret Mvh Matte
Beape: Skorstenen är faktiskt provtryckt av förra ägaren för något år sedan och fick då grönt ljus och sotning har skett regelbundet så skorstenen bör funka. Jag får kolla med saneringsfirman hur mycket de betalar (någon nämnde att man ibland kan betala borttransporten av panna och tank med den olja som finns i tanken - detta måste ju dock undersökas eftersom det är en väldig skillnad i
PerPost: [citat] Finns en Franke Opal Alliance RF/glas och 60,90. Jag funderar på denna själv. Titta på franke.se
FrittDrag_II: Ser bara två problem med detta: Inte bra att köra ut fuktig luft i ett kallare utrymme, risk för kondens på bil i väggar etc. Reglerna säger väll fortfarande att garage skall vara en egen brandcell, så skall du köra en kanal från huset till garaget måste någon form av branspjäll monteras.
Apprentice: Frånluft har man i badrum, torkrum, klädkammare, kök, garage... överallt där man annars lätt kan få dålig lukt. Friskluft i sovrum, vardagsrum, allrum... Angående ditt cirklationsproblem finns det även fläktar man kan sätta mellan rummen i innervägg. T ex från vardagsrum till sovrum.
krillek: När det gäller fläkt/ventilation är det väl inga problemn att göra det själv. Jag skulle ta upp ett nytt hål och mura/täta nedåt och göra en mjuk böj i botten där imkanalen ansluts. Jag skulle sen mura igen det gamla hålet - använd dom stenar/bitar du plockat bort när du tar upp det nya.
Beape: Jag har en liknande situation med självdrag, bergvärme, rätt dålig luft i vissa rum. Min tanke är att montera frånluft i en kupa på taket som drar ut luften ur bad/wc/tvättstuga. Med denna lösning säkerställer man att det uppstår luftomsättning i huset även om tilluften (via friskluftsventiler) blir okontrollerad jämfört med FTX.
Grandma: Precis det svar jag fått. Jag drevade och sen har jag stängt dem.
Raukas: Kolla om det är gjord någon OVK-bes. Isf skall det finnas anmärkningar speciellt gällande din lägenhet som MÅSTE åtgärdas. Kolla om du får drag i bad ventilen om du öppnar ett fönster, annars kan det vara stopp i kanalen eller annat fel. Ventilen i köksskåpet är om den sitter i anslutning till yttervägg förmodligen en gammal skafferiventil som man hade förr för att "kyla" just
TMC: Hej, Vår Munters HomeDry är en barnlek med betoning på barnled att montera. Vi fick också offerter så man fick hicka från både Munters och Anticimex. Munters skulle 49.000 kr för att lägga på plast på 145 kvm, täta ventiler och montera en HomeDry förutsatt att det fanns ett jordat uttag i grunden. Anticimex skulle ha 46.500 kr för sin motsvarande modell för samma jobb. Vi köpte en