Hej!
Vi har precis köpt hus. 1-plansvilla på 114m2. Byggt -56.
Då jag inte kan något om ventilation, trots försök att läsa mig till det så tänkte jag chansa och be er om hjälp.
I besiktningsprotokollet så står det om vindsutrymmet: "Frånluftskanaler från bostaden mynnar ut på vinden, skall ledas över tak. Noteras mindre påväxt av mikrober som kan härledas till detta", "Ventilationen kan förstärkas i utrymmet"
Min fråga:Vad är det för typ av ventilation man ska ha? Jag förstår inte riktigt det där med frånluft och tilluft.
Det står även under övrigt "Planerad frånluft finns vilket är bra, planerad tilluft saknas": Vad menas med det?
Vi var och tittade uppe i vindsutrymmet och där såg vi lite mögel uppe i taket invid murstocken som är tillbyggd -75.
Det luktar inte konstigt när man är i huset, men vi har kännt på våra kläder när vi kommer därifrån att dom luktar mögelaktigt. Kan det kanske bero på detta? Hur kan vi göra få att få bort det?
Vi håller nu på att renovera alla rum innan vi flyttar in i oktober. Vore ju skönt och få allt fixat innan.
Kan man sätta igen de ventiler som finns nu (gamla gallerventiler i garderober och skafferi) för att sedan sätta in frånluftsfläkt i badrum och kök? Vart ska man isf leda luften? Till vinden och där sätta en avfuktare?
Och kan man göra ventiler över alla fönster som tilluft?
Som sagt, jag kan INGENTING om det här så jag ber om ursäkt om det är rörigt och konstigt :)

Frånluft är den "dåliga" luften som ska ventileras bort från huset.
Tilluft är "frisk luft" utifrån som ska tas in i huset.

I så pass gamla hus var det ofta inte någon särskild ordnad ventilation, utan man använde självdrag, dvs det fick bli som det blev.

Det är inte bra att luften inifrån bostaden släpps ut uppe på vinden, eftersom det kan göra att det möglar. Rören ska dras så de fortsätter upp genom yttertaket. (Sen måste det naturligtvis vara huvar osv däruppe.)

Vad man ska göra beror hur mycket ni vill satsa på att ordna ventilationen. Jag personligen tycker att detta är viktigare än att tapeterna är nya. Just det faktum att era kläder luktar mögel gör att ni måste reda ut vad detta beror på. Det är inte säkert att det är ventilationen, det kan finnas andra mögelhärdar.

Den mest seriösa lösningen är att installera ett rörsystem med rör från vart rum och en frånluftsvärmeväxlare. detta ger er kontroll över klimatet och det spar energi. Men naturligtvis kostar det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.