När jag i all hast satte upp ventilationen för köksfläkten passade jag på att sätta in en kanalfläkt innan röret försvann in i takisoleringen. Nu så här i efterhand har jag börjat fundera på om det är tillåtet att ha kanalfläktar i kökets imkanal, p.g.a. brandfaran. Spiroröret är isolerat med stenullsmatta, men inte själva fläkten.
Någon som vet?

Tror inte det. Imkanalen skall gå att rengöra, blir lite svårt med fläkten mitt i. Dessutom så skall alla nya eller förändringar av imkanaler godkännas av sotaren innan de får användas. Föreslår att du ringer din sotare och hör vad han säger.

Tompa

Som Tompa säger, två fel vad jag kan summera:
  • Köksfläktar och imkanala skall vara rensbar och det funkar inte om du har en kanalfläkt ivägen.
  • Imkanal skall vara brandisolerad i hela sin längd, alltså skulle även kanalfläkte varit isolerad för att det skulle varit rätt (men fel fläkt ändå).
Hur hade du tänkt göra den dag fläkte går i sönder?

Ok. Tack för svaren - får nog tänka om.

Nu har jag kollat med både tillverkare och sotare, och båda säger att det är ok att sätta kanalfläkten i imkanalen - bara det går att rensa den, vilket kan göras uppifrån (genom takhuven) och nerifrån (genom rengöringsluckor i spirorörets böj). Sotarn tyckte det också var lämpligt att ansluta fläkten med "köksfläktsrör" som är lättböjligt och lätt att ta loss när det är dags att rengöra fläkten. Han tipsade också om att fästa fläkten med "kuddar" för att minska buller. F.ö. gällde reglerna med avstånd till brännbart material och brandisoleringsmatta om 3 cm. Sotarn lät faktiskt förvånad när jag förklarade - hade inte hört om sådan här lösning innan... Själv trodde jag det var vanligt.

Jag håller inte med din sotare helt där att kanalfläkt är ok, men säger han att det är det så kör på det.
Se bara till att montera den på ett sådan sätt att du kan komma åt och få ut den när du vill rengöra riktigt eller byta den.
Vad menade sotaren med "köksfläktrör" ?

Externfläkt till kökskåpa blir vanligare och vanligare, mindre oljud m.m.

Tänk på att gärna försöka få in en ljudfälla mellan fläkt och kåpa så slipper du mycket av suset från själv fläkten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.