Ska nu inom den närmaste framtiden sätta in en Pax-fläkt i badrummet, Den ska suga genom en befintlig kanal i skorstenen. Nu är det bara ett "självdragshål" i taket med en tallriksventil, och det är kopplat till skorstenen med en sån där veckad slang.

Nu till frågan, vilket är bäst-byta ut slangen mot ventilations-rör eller går det att ha kvar slangen??

Jag har själv en "veckad slang", men min är ganska kort. Jag ersatte en självdragskanal med en pax-fläkt, men längden på kanalen är max 60 cm, jag kör inte igenom en skorstenskanal utan rätt ut genom väggen. Det fungerar säkert fint, men flödet blir garanterat bättre (om man mäter) med spiro eller liknande utan störande element på insidan röret. Frågan är om det spelar någon roll, skorstenspipan är ju inte helt slät heller.

Jag hade nog låtit den veckade slangen sitta kvar. Tror inte det är värt allt jobb att byta ut den.

Själva slangen och det sitter väl hyfsat lättåtkomligt så sett, så byta det bliir nog inte så bökigt. Känns som om spirorör är mycket lättare att isolera riktigt.

Sen nu nästa fråga, har jag köpt fel fläkt? Hämtade den på posten idag och läste på paketen att Pax 260 som jag har beställt är till kanaler utan självdrag och en skorstenskanal har väl en del självdrag även om man inte eldar i den va??
Ville ha en fläkt som stog och gick lite hela tiden för att bättra på ventilationen i det stora hela... Är detta fel??

Eftersom du har självdrag så har du ju lite ventialtion hela tiden, iallafall vintertid..
Men om du vill ha lite extra, och om du vill ha bra utflöde även sommartid så har du gjort helt rätt när du valde en 260.

Tack, då slipper jag bröta med att skicka tillbaka och så iaf...

Självdraget är nog minimalt eftersom vi kastat ut pannan och ersatt med bergvärme och vi har heller ingen kamin att elda i som värmer skorstenen...

en fråga till, går det att använda sån där ventilationslang i aluminium istället för spirorör?Känns något smidigare att jobba med än en massa böjar hit och dit...

självdrag har du oavsett under kallare delen av året, troligen dock inte tillräcklig ändå efter en varm dusch och massa kondens i badrummet som ska ventileras ut.

det fungerar säkert med en flexibel alu-slang, har sett olika variantet/kvalitéer på dessa. Råkade köpa en "istället" för spiro, den var så förbannat smeckig så man kunde i princip inte göra så många veck på den innan det kändes som den gav upp.
Det var lite som ugnsfolie.... men det kanske går bra för dig ändå ?

Jag köpte sen spiro, dyrt som f-n men kändes väldigt bra sen i min konstellation och med mina förutsättningar

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.