Hej på er,

Vi renoverar vårt gamla 30-tals hus och har mixtrat lite med planlösningen vad gäller kök + wc. Det som slog mig idag är, hur gör vi med ventilationen. Vi har alltså inga ventilationsrör / Spiro som tar ut luft från köket eller wc vilket jag förstått man måste ha (frånluft).

I huset finns en murstock som tidigare använts för ventilation i någon av kanalerna gissar jag. Är det vanligt att man använder sig av dessa även vid renovering? (hade helst sluppit det då jag inte har någonstans att gömma rören (har stängda tak + väggar redan)

Eller kan man göra så att frånluften går direkt ut ur respektive rum genom att ta hål i väggen / fasaden rakt ut? Får man göra så?

Tack tack!

Frånluft kök. Brukar normalt vara i form av köksfläkten.. Fast ni kanske har tänkt att skaffa en Kolfilter fläkt?
går annars att ta ut genom en yttervägg (med brandspjäll om jag inte minns fel = rätta mig) eller genom taket. Detta rör måste vara brandisolerat.

Frånluft badrum. Bör helst gå ut genom taktet i badrummet eller ut genom väggen helst med en fläkt i bägge fallen. Det är fukten i luften som vi vill ha ut & det snabbt.

Till luften tar man i från sovrum, Vardagsrum. Det kan man göra genom ytterväggen eller genom fönstren (spalt ventil) , frånluft i dessa utrymmen är oftast inte nödvändigt.

Ventilations gångar i murstocket används välldigt (nästan alltid) ofta i hus som har självdrag.
I dag är det kanske inte lika bra att använda de. De är i bland lite för trånga & ytorna i själva skorsten är inte det slätaste, vilket ger en del förluster i draget. Man kan glidgjuta kanalerna så blir de slätare, eller sätta in rör. Dessa 2 alternativ är dock ganska dyra.

Förr när man hade självdrag så var det ganska vanligt att man hade ventilationskanaler i alla rum mer eller mindre detta beroende på att alla rum låg just runt den varma skorstenen. Skorstenen var alltså i mitten av huset.

Ett tips är att du lägger upp en ritning här så får du säkert konkreta förslag på hur du kan göra. :)

Det går utmärkt att använda gamla murade självdragskanaler och enligt min åsikt/erfarenhet är dom väl tilltagna när det gäller dimension och således blir inte tryckfallet för högt och rätt luftmängd går att få ut.

Tack för svar. Det lutar åt att göra så att frånluft i kök blir rakt ut genom väggen med brandspjäll.

I badrummet går vi också rakt ut genom väggen med PAX-fläkt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.